Woodmen

Bossen hebben bij meer oprichters van broederschappen een rol gespeeld. Naast de verschillende Forester-orden waren er in de Verenigde Staten onder meer een Woodchoppers Association, een maçonnieke Order of Woodcutters en verschillende ordes onder de naam Woodmen.
De eerste organisatie van Woodmen was de Modern Woodmen of America, die in 1883 gesticht werd als een broederschap en verzekeringsmaatschappij. Als gevolg van diverse scheuringen bestaat van deze orde tegenwoordig niet veel meer. Een van de nevenorganisaties was de, inmiddels verzelfstandigde Royal Neighbors of America.
Een van de afsplitsingen was de Woodmen of the World, een orde die inmiddels, mede door fusies de grootste van deze Woodmen-organisaties is geworden. In 2001 telde de organisatie zo’n 2600 loges met ruim 825.000 leden.
Het belangrijkste werk van deze organisatie is tegenwoordig het uitgeven van levensverzekeringen. De broederschap bestaat op zich nog wel en bestaat uit een inwijdingsgraad en een drietal vervolggraden: Morning, Noon, en Night.
Deze Woodmen of the World heeft ook een tak voor vrouwen, de Supreme Forest Woodmen Circle en voor jongeren.

Ritual van de Modern Woodmen of America
Junior Ritual van de Modern Woodmen of America

Op onze Download Vrijmetselarij zijn de ritualen voor de Modern Woodmen of America en de Supreme Forest Woodmen Circle opgenomen; op de download Woodmen/Foresters Library is een groot aantal ritualen en andere publicaties van verschillende Woodmen-ordes opgenomen.