Beschrijvingsbrief Grootoosten 2012

Dit zijn de stukken voor het Grootoosten van 16 juni 2012, zoals die aan de leden van de Orde bekend zijn gemaakt. Om privacy-redenen zijn de c.v.'s van kandidaat-bestuursleden niet opgenomen. Ter vergelijking: de vergaderstukken voor vergaderingen van voorgaande jaren.

Zaterdag 16 juni 2012, Koninklijke Jaarbeurs te Utrecht.
Aanvang 10.00 uur precies. Registratie vanaf 8.30 uur.
De Loges benoemen overeenkomstig het aantal leden afgevaardigden naar het Grootoosten. Alleen afgevaardigden hebben het recht aan de besprekingen en besluitvorming deel te nemen.
Bezoekers kunnen via de logesecretaris worden aangemeld. Zij worden geregistreerd op volgorde van aanmelding.
Indien er geen plaats meer is krijgen de betrokkenen daarvan bericht.

1. Opening en mededelingen door de H\ E\ Grootmeester.

2. Ingekomen stukken.

3. Algemene beschouwingen door de Grootmeester.

4. Benoeming van de Commissie Stemopneming en van de Urgentiecommissie.

5. Verkiezingen:
A. Hoofdbestuur
1. Verkiezing Grootsecretaris in verband met het reglementair aftreden. De huidige Grootsecretaris, de Z\ A\ Br\ H.A. Mreijen is herkiesbaar. Er zijn geen andere kandidaten gesteld. Het Hoofdbestuur stelt voor Br\ H.A. Mreijen te verkiezen.
2. Verkiezing gedelegeerde Hoofdbestuur in de vacature van Z\ V\ Br\ R.J. Roodhart, die herkiesbaar is. Er zijn geen andere kandidaten gesteld.
Op aanbeveling van de regio stelt het Hoofdbestuur voor Br\ R.J. Roodhart te verkiezen.
3. Verkiezing gedelegeerde Hoofdbestuur in de vacature van Z\ A\ Br\ W.G.H. Morlog, die herkiesbaar is. Er zijn geen andere kandidaten gesteld.
Op aanbeveling van de regio stelt het Hoofdbestuur voor Br\ W.G.H. Morlog te verkiezen.
4. Verkiezing gedelegeerde Hoofdbestuur in de vacature van Z\ A\ Br\ H.A.C.M. Kruijssen, die niet herkiesbaar is.
Vanuit de regio Zuid-Holland zijn kandidaat gesteld:
a. Br\ M.P.R. Heijdanus
b. Br\ M.V. Huiberts
Op aanbeveling van de regio Zuid-Holland stelt het Hoofdbestuur voor Br\ M.P.R. Heijdanus te verkiezen.
B. Commissies van de Orde
B.1. Wetscommissie
Verkiezing leden van de Wetscommissie in verband met het reglementair aftreden van enkele leden. De zittingsduur voor leden van de Wetscommissie is twee jaar.
Zij zijn terstond herbenoembaar.
B2. Raad van Discipline
Verkiezing van een of meer leden van de Raad van Discipline in verband met het reglementair aftreden van zittende leden. De zittingsduur voor leden van de Raad van Discipline bedraagt driejaren en zij zijn terstond herbenoembaar.
B3. Financiële Commissie
Verkiezing van een lid van de Financiële Commissie. De commissie bestaat uit drie, door het Grootoosten benoemde leden, waarvan er ieder jaar één aftreedt, die niet terstond herkiesbaar is. De zittingsduur is derhalve drie jaar maximaal. Indien tussentijds een lid aftreedt zal het nieuw te benoemen lid in de periode van het afgetreden lid instappen en treedt dus ook af wanneer degene die hij vervangt zou zijn afgetreden.
C. Stichtingsbesturen
C1. Stichting Maçonniek Studiefonds
C2. Stichting Welzijnszorg Van Marenfonds
C3. Stichting Maçonniek Bouwfonds

6. Verslag van het Hoofdbestuur over het jaar 2011
(bijlage 1: zie Ordesite).

7. Rekening over het dienstjaar 2011 en staat van bezittingen en schulden op 31 december 2011
(bijlagen 2 en 3: zie Ordesite).

8. Begrotingen 2012 en 2013
a. Beschouwing over de financiën van de Orde Een notitie ter zake zal separaat volgen.
b. Herziene begroting over het dienstjaar 2012 en begroting dienstjaar 2013
(bijlagen 2 en 3: zie de Ordesite).

9. Wijzigingen statuten en ordewetgeving.

10. Huisvesting Orde.
De stand van zaken zal worden besproken.
Het Hoofdbestuur kan thans nog geen keuze voorleggen.
Een notitie ter zake zal separaat volgen.

11. Voorstellen van loges.
De A\ L\ Het Schietlood no. 215 in het O\ Den Haag heeft een tweetal voorstellen ingediend:
a. Instellen gemengde commissie Vitalisering Orde en loges Vrijmetselarij.
Toelichting loge:
Veel loges worden nu en in de komende vijf a tien jaar geconfronteerd met ledendaling en vergrijzing. Rekening houdende met de regelgeving en de bestaande cultuur binnen de Orde en de loges is er behoefte aan een creatieve impuls met als doel door nieuw beleid grotere naamsbekendheid en eigentijdse maatschappelijke profilering te bewerkstelligen en aldus de wervingskracht te vergroten.
Voorgesteld wordt een gemengde commissie van ter zake kundige leden van het Hoofdbestuur en van de loges in te stellen met als opdracht advies uit te brengen aan het Grootoosten met aanbevelingen tot een planmatige aanpak die ertoe leidt dat het maatschappelijke profiel van de Orde wordt versterkt en de wervingskracht effectief stijgt.
b. Instellen gemengde commissie
Meerjarenbeleidbegroting Orde Vrijmetselarij.
Toelichting loge:
Jaarlijks wordt de begroting door het Grootoosten vastgesteld. Tot op heden ontbreekt op financieel terrein evenwel een meerjarenplanning. In de komende jaren dreigen Orde en loges in financieel zwaar weer te komen. Mogelijke redenen: de (her)huisvesting van het administratiekantoor van de Orde kan tot kostenstijging leiden, inkomsten nemen af, het ledental daalt, lokaliteiten ten behoeve van het "loge-leven" worden duurder, de afdracht aan de Orde stijgt jaarlijks. Een algehele bezinning op kostenbesparing en kostensanering voor de Orde, mede ten bate van de loges, is wenselijk om een financieel gezonde toekomst te realiseren. Voorgesteld wordt mede daartoe een meerjarenbeleidbegroting te ontwikkelen. Daartoe wordt een gemengde commissie van ter zake kundige leden van het Hoofdbestuur en van de loges ingesteld met als taak advies uit te brengen aan het Grootoosten over de mogelijkheden van een meerjarenbeleidbegroting met als effect dat, met inachtneming van de kerntaken van de Orde en loges, bezuinigings- en besparingsvoorstellen worden gerealiseerd ten einde een financieel gezonde toekomst voor de Orde mogelijk te maken.

12. Loge Saint George's no. 122.
Naar aanleiding van de troebelen in Frankrijk heeft het Hoofdbestuur besloten een slapende loge te heropenen teneinde Franse broeders, die regulier willen (blijven) werken een asiel te bieden. De loge is vooral bedoeld als een administratief, regulier onderdak. Het houden van Open Loges en Comparities ligt niet in de lijn der verwachting. In Nieuwsbrief nr. 6 van oktober 2011 is een en ander toegelicht. Zoals aangegeven legt het Hoofdbestuur de genomen stappen aan het Grootoosten 2012 voor.
De loge Saint George's no. 122 is gesticht in 1924 in Bedford (Zuid-Afrika) en geïnstalleerd op 20 september 1924. De loge ging in het voorjaar van 1934 in ruste. In 1961 werd de Provinciale Grootloge voor Zuid-Afrika omgezet in de Grootloge van Zuid-Afrika. De toen actieve loges gingen over naar de nieuwe Grootloge. Alleen de loge Eendracht Maakt Macht koos er voor om onder het Grootoosten der Nederlanden te blijven werken. In 1961 is de loge Saint George's derhalve niet mee over gegaan naar de Grootloge van Zuid-Afrika.
Er zijn voor deze loge nieuwe statuten gemaakt en de zetel is verplaatst naar Den Haag. Gelet op de doelstelling van de loge ressorteert zij rechtstreeks onder het Hoofdbestuur en maakt zij geen deel uit van de Regio Groot Den Haag.
Ten behoeve van de formele werking van de loge is aan een aantal Nederlandse broeders gevraagd om het eerste bestuur van de loge te vormen, zonder dat zij daartoe het lidmaatschap van hun eigen loge behoeven op te geven.
Wanneer de Franse troebelen zich spoedig zullen oplossen is aan een voortbestaan van de loge geen verdere behoefte.
Indien echter een en ander erg tang gaat duren zullen de Franse broeders in de toekomst zelf moeten voorzien in de opvolging van het bestuur.
De Franse broeders die om het lidmaatschap van de Orde hebben verzocht, moeten conform de internationale afspraken via een affiliatieprocedure toegelaten worden. Die procedure houdt onder meer in een toestemming van de Grootloge waaruit ze afkomstig zijn. Aangezien die stap problematisch is gezien de reden waarom men toelating verzoekt, heeft het Hoofdbestuur besloten een vereenvoudigde procedure te volgen, waarbij Nederlandse broeders instaan voor de regelmatigheid van de aanvrager.
Het Hoofdbestuur vraagt thans formeel uw instemming ten behoeve van de opvang van de Franse broeders met:
a. heropening van de A\ L\ Saint George's no. 122;
b. het verplaatsen van de zetel naar Den Haag;
c. de benoeming van Nederlandse broeders als eerste bestuur;
d. de afwijkende affiliatieprocedure.

13. Voorstellen tot het stichten van nieuwe loges:
a. Voorstel tot het oprichten van een loge te 's-Hertogenbosch;
Een aantal broeders heeft een verzoek ingediend om in 's-Hertogenbosch een tweede loge te mogen stichten. Een en ander is in goed overleg met de bestaande loge tot stand gekomen. Via de column "Q" in ons lijfblad bent u reeds voorbereid op deze aanvraag om een loge onder de naam "Quintessens" te mogen stichten.
De volledige aanvraag zal separaat volgen.
b. Voorstel tot het oprichten van een loge te Maastricht;
Toen in 1964 Frankrijk de betrekkingen met de NAVO op een laag pitje stelde, is het hoofdkwartier van de NAVO buiten Frankrijk geplaatst. Een deel werd in Brunssum gelegerd. De in Fontainebleau gevestigde General John J. Pershing Lodge wilde vervolgens de werkzaamheden binnen de GLNF voortzetten in Maastricht.
Het Grootoosten 1965 heeft ingestemd met het verzoek om op Nederlands grondgebied te werken onder de voorwaarde dat geen Nederlandse leden zouden worden aangenomen. Hoewel met die voorwaarde in de loop der jaren de hand is gelicht, heeft de loge in al die jaren in Maastricht in de Engelse taal gearbeid. De problemen binnen de GLNF heeft ook voor de werking van deze loge repercussies. De leden, die ook lid zijn van andere Grootloges, zoals de Nederlandse leden, zijn niet langer verzekerd van een regelmatige werkwijze. Daarom hebben vele leden zich laten overschrijven naar de Nederlandse Orde. Zij en een aantal Nederlandse Meester-Vrijmetselaren dienden daarom een verzoek in om een nieuwe loge onder dezelfde naam te kunnen oprichten om onder het Grootoosten der Nederlanden hun arbeid te kunnen voortzetten.
De volledige aanvraag zal separaat volgen.

14. Verzoek Provincial Priory "The Netherlands" om toestemming tot toelaten arbeid binnen het Koninkrijk der Nederlanden.
De Provincial Priory "The Netherlands" (ook bekend onder de naam "Knights Templars") heeft het voornemen om de Provincial Priory om te zetten naar een Landelijke of Groot Priorij.
Overeenkomstig het bepaalde in de Ordegrondwet artikel 2, lid 9, kunnen orden van vrijmetselaren die arbeid verrichten in andere graden dan die van leerling, gezel en meester slechts worden toegelaten in het Koninkrijk der Nederlanden te arbeiden krachtens besluit van het Grootoosten, bij gebreke waarvan hun arbeid niet als regelmatig wordt beschouwd.

Het Hoofdbestuur heeft vastgesteld dat de Provincie van de Great Priory of the Religious, Military and Masonic Orders of the Temple and of St. John of Jerusalem, Palestine, Rhodes and Malta of England and Wales and its Provinces Overseas al geruime tijd in ons land actief is.
De Great Priory heeft laten weten tegen een verzelfstandiging van de Provincie geen bezwaar te hebben.
Het Hoofdbestuur stelt voor in te stemmen met de stichting van een Groot Priorij en binnen het Koninkrijk der Nederlanden te arbeiden onder de voorwaarde dat zij toe zal treden tot het Convenant op grond waarvan zij zich zal verplichten niet te arbeiden in de graden van Leerling, Gezel en Meester.

15. Buitenlandse betrekkingen.
Er zijn in de afgelopen jaren meerdere verzoeken gedaan om erkenning als regelmatig werkende Grootloge. Overeenkomstig internationaal gebruik wordt op het grondgebied van een staat slechts één Grootloge erkend. Om tot erkenning over te gaan is het noodzakelijk om de overtuiging te hebben dat binnen de Grootloge op regelmatige wijze wordt gewerkt. Maar ook is van belang dat er een zekere continuïteit is. Er vinden in de landen van het voormalige Oostblok nog schisma's plaats en niet altijd is duidelijk welke personen achter een Grootloge schuil gaan. In het recente verleden heeft de Grootloge van Tsjechië een dag de eigen wetgeving buiten werking gesteld, een niet-reguliere Grootloge ingelijfd en vervolgens besloten dat het geheel nog steeds de reguliere Grootloge is. De oorspronkelijke oprichters hebben vervolgens een nieuwe Nationale Grootloge opgericht, die nog door niemand is erkend. Het Grootoosten der Nederlanden heeft hierop (net zo min als andere Grootloges) stappen ondernomen, maar de ontwikkelingen worden nauwlettend gevolgd.
a. Verzoek van de Grootloge van Slowakije van 21 december 2009 om erkenning;
De Grootloge van Slowakije bestaat uit drie loges. Uit informatie van een aangesloten Nederlands lid is gebleken dat die loges regelmatig werken. De Grootloge van Slowakije is ook erkend door de United Grand Lodge of England (UGLE).
Het Hoofdbestuur stelt voor tot erkenning van de Grootloge van Slowakije over te gaan.
b. Verzoek van de Grootloge van Cyprus van 30 januari 2006 om erkenning;
De Grootloge van Cyprus is [mede] opgericht door UGLE. Recent is het verzoek van de Grootloge gekomen om ons te herinneren aan hun aanvraag. De enige grond om de aanvraag aan te houden was gelegen in het feit dat de Grootloge [mede] is opgericht door de Griekse Grootloge die wij niet erkennen. Gelijk in Italië erkennen wij in Griekenland namelijk een andere Grootloge dan UGLE erkent. Erkenning van de Grootloge van Cyprus zou derhalve kunnen leiden tot strubbelingen met de Grootloge van Griekenland die wij erkennen. Anderzijds is de band met de Grootloge van Griekenland die wij erkennen, niet van dien aard dat een erkenning van de Grootloge van Cyprus bij een eventuele negatieve reactie uit Griekenland zou leiden tot een onaanvaardbare situatie.
Het Hoofdbestuur stelt voor tot erkenning van de Grootloge van Cyprus over te gaan.
c. Ontwikkelingen GLNF;
Tijdens het Grootoosten 2011 heeft het Hoofdbestuur gevraagd om een machtiging zo nodig de betrekkingen met de Grande Loge National de France (GLNF) op te schorten.
Het Hoofdbestuur heeft nadere informatie ingewonnen, onder meer in een gesprek met de voormalige Gedeputeerd Grootmeester van de GLNF, maar ook met een deputatie van de GLNF en op 16 december 2011 uiteindelijk besloten de betrekkingen met de GLNF op te schorten. Toegezegd was om tijdens het Grootoosten 2012 daarover verantwoording af te leggen.
Over de door de Orde te nemen stappen is door het Hoofdbestuur regelmatig overleg gevoerd met de UGLE.
Inmiddels hebben de Grootloges van België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, die het initiatief hadden genomen tot opschorting van de betrekkingen over te gaan, aangekondigd de betrekkingen definitief te verbreken.
Op 30 maart 2012 heeft de huidige Grootmeester François Stifani de verkiezingen door het Soeverein Groot Comité (voor een groot deel bestaande uit door deze Grootmeester benoemde leden) gewonnen en zal die keuze op 23 juni 2012 in een Algemene Ledenvergadering moeten worden geratificeerd,
Ten behoeve van de discussie zal aan het Grootoosten 2012 nog een notitie ter zake worden voorgelegd met een voorstel hoe verder met deze situatie om te gaan.

16. Uitslag verkiezingen.

17. Behandeling van eventuele urgentievoorstellen.

18. Rondvraag.

19. Sluiting.