Sons of Norway

De Sons of Norway is in 1895 opgericht als een ethnische broederschap annex verzekeringsmaatschappij voor (voornamelijk) Amerikanen van Noorse komaf. De orde staat ook open voor mensen die zijn getrouwd met een Noor/Noorse. In 1995 telde de orde 95.000 leden, eind 2008 waren dat er nog 68.000. De orde heeft leden in de V.S., Canada en Noorwegen.
Naast verzekering biedt de orde ook een brede schaal aan andere faciliteiten aan, op cultureel en taalgebied en charitatief werk. De orde heeft een goed voorziene bibliotheek en publiceert en distribueert veel boeken en films. Daarnaast heeft de orde een tehuis voor senioren.

Oorspronkelijk stond de orde uitsluitend open voor mannen, maar vanaf 1916 konden ook vrouwen lid worden van mannelijke loges indien in de regio geen afdeling van de vrouwentak, de Daughters of Norway was gevestigd. In 1950 fuseerden beide organisaties. In 1956 werd een jongerenafdeling opgericht.

De oorspronkelijke ritualen leverden negatieve reacties op van conservatieve geestelijken vanwege vermeende heidense invloeden, gebaseerd op Noorse mythen en verhalen. Als gevolg daarvan werden de teksten grondig herzien. In 1909 werd het begrafenisrituaal volledig afgeschaft.

De orde staat de consumptie van alcoholhoudende dranken tijdens officiële of sociale bijeenkomsten niet toe.

Ritual for the First Degree (in norwegian)