Order of Royal and Select Masters

Een van de vervolggraden voor de leden van het Heilig Koninklijk Gewelf is de Royal and Select Masters. Deze orde is in 1873 in Engeland opgericht. De werkwijze van de Royal and Select Masters staat bekend als die van de ‘Cryptic degrees’. Deze benaming is feitelijk niet geheel correct, daar slechts twee van de vier graden naar de crypte refereren. Deze crypte, of kluis, onder de Tempel van Salomo zou geheimen bevatten die een verduidelijking zijn van de geheimen van het Heilig Koninklijk Gewelf.

Op 24 januari 1990 kreeg deze orde een eerste 'Council' in Nederland: het Council The Netherlands, met anciënniteitnummer 163. De bijeenkomsten van dit council zijn in Business Centrum de Blokhoeve in Nieuwegein, op de 3e zaterdag in januari, de 2e zaterdag in april en de 3 zaterdag in oktober. Op deze laatste datum vinden eventuele installaties van nieuwe leden plaats. Dit council werkt in het engels. Op 30 januari 2010 werd een tweede council opgericht, Koning Salomo, nr. 293, dat een nederlandstalig rituaal gebruikt.

Het aantal leden van deze Councils is onbekend.

Het Grootoosten heeft aan de vestiging van het eerste Council de clausule verbonden dat deze werkwijze zich voorlopig niet zal verbreiden door de oprichting van nieuwe Councils. Daar zijn ze nu kennelijk van teruggekomen. Kandidaten voor deze orde dienen zowel Merkmeester te zijn als Ridder van het Heilig Koninklijk Gewelf.

In deze orde wordt in vier graden gewerkt:

Op onze CD-Roms Vrijmetselarij en York Rite Library zijn onder meer de statuten, de geschiedenis en de amerikaanse ritualen van deze orde gepubliceerd.