Order of the Secret Monitor

Deze orde wordt ook wel genoemd 'The Brotherhood of David and Jonathan'. Hoewel deze Orde in Nederland is ontstaan, waren er blijkens de jaarboeken van de orde in Nederland geen afdelingen (conclaven). Pas in 2005 is er toestemming van het Grootoosten gekomen om een eerste conclaaf in Nederland op te richten. Dat is inmiddels het Fidelitas Conclave No. 494 geworden gevestigd in Bilthoven. Ondertussen is al wel een aantal Nederlanders groot-officier van deze orde. De Orde is in de 19e in de VS gegroeid, en van daaruit in 1875 naar Engeland gebracht. Deze graad is enige tijd ondergebracht geweest bij de Order of Allied Masonic Degrees, maar in 1931 ging zij zelfstandig verder.
Het Britse Grand Conclave van deze orde omvatte eind 1999 343 conclaven, waarvan 4 in Spanje, 4 in Frankrijk en de rest in Gemenebestlanden en Hong Kong. In de Verenigde Staten valt deze orde nog steeds onder de Allied Masonic Degrees. De ritualen zijn daarbij opgenomen.

De orde bestaat uit een drietal graden:

Op onze CD-Rom is een boekje met de geschiedenis van de orde gepubliceerd en de amerikaanse ritualen.