Brief Loge Fiat Lux over verlaten Nederlandse Federatie

Aan: alle individuele Zz\ en Bb\ , leden van de Blauwe Loges van de Nederlandse Federatie van de IOGVM "Le Droit Humain",
de Nationale Raad,
de Vertegenwoordiger van de Opperraad

\ Leeuwarden, december 2001 P\S\

\ W\ Zz\ en Bb\,

Na een langdurig proces van bezinning, het voortdurend kritisch toetsen van onze ervaringen en gevoelens en het vaststellen van de concrete feiten hebben wij, ondergetekenden en leden van de A
\L\ nr. 973 "Fiat Lux", op de Vrh\ van 12 december 2001 P\S\ unaniem het besluit genomen als Loge Fiat Lux de Nederlandse Federatie te verlaten en de band met de IOGVM '"Le Droit Humain" te verbreken.

Er is de afgelopen jaren teveel mis gegaan. In zowel maçonniek, als organisatorisch, als menselijk opzicht heeft Le Droit Humain in onze ogen gefaald. Naar onze mening is de Nederlandse Federatie in een neerwaartse spiraal terechtgekomen.
De leden van Fiat Lux hebben de hoop op een positieve ommekeer opgegeven.

Het gebrek aan openheid in onze Orde, het gebrek aan transformatie en vernieuwing, de geringe flexibiliteit met betrekking tot het aanpassen van de ritualen en het uitblijven van maçonnieke inspiratie, hebben ons een gevoel van verwijdering gegeven ten opzichte van onze maçonnieke idealen.
De autoritaire en non-communicatieve houding van de Opperraad en de Vertegenwoordiger, de schimmige besluitvorming binnen het Consistorie en de manipulatieve en uitsluitend van boven naar beneden gerichte berichtgeving hebben ons met wanhoop en ongeloof vervuld.

Wij hebben geprobeerd stimulansen tot verandering en vernieuwing te geven.
Het heeft helaas niet mogen baten.
Vorig jaar november hebben wij een open brief geschreven die bestemd was voor alle individuele Bb
\ en Zz\ van de Nederlandse Federatie. Op een enkele uitzondering na hebben wij daarop afwijzende en gereserveerde reacties gekregen. Achteraf is gebleken dat een aantal besturen van Blauwe Loges het zelfs niet nodig hebben gevonden de Bb\ en Zz\ van hun Loge van onze brief in kennis te stellen.
Dit alles heeft in onze Loge tot een proces van bezinning op onze positie geleid.
Het bericht, vlak voor de afgelopen zomer, van het abrupte vertrek van het laatstgekozen bestuur van de Nationale Raad (het zoveelste in betrekkelijk korte tijd) en de uitsluitend defensieve reacties daarop van de Vertegenwoordiger waren voor onze Loge de druppel die de emmer deed overlopen.
Wij hadden de hoop dat dit bestuur een aanzet had kunnen geven tot een fundamentele verbetering van de federatieve organisatiestructuur, tot verdere democratisering en tot versterking van de autonomie van de Blauwe Loges.
Een goed georganiseerd Nationaal Convent had daarvoor de basis kunnen vormen. Jammer dat het er niet van is gekomen!

Het is tijd geworden om onze eigen weg te gaan.
Wij willen niet in een negatieve sfeer scheiden van onze Zz
\ en Bb\ en zullen blijven praten met allen die ons lief zijn en die ons een goed hart toedragen. Wij willen in oprechte maçonnieke harmonie van u scheiden op de W\.

Wij zullen onze financiële verplichtingen nakomen tot 31 december 2001 P
\S\ en zullen het Charter aangetekend retourneren aan de Vertegenwoordiger van de Opperraad.

Met de bek
\ gevv\ en Br\grr\, Uw U heilw\ mede-arbb\ in de K\K\,