Improved Order of Red men

Het ontstaan van deze orde is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk is zij rond 1834 in Baltimore opgericht. Er zijn geen bewijzen voor de claim van de orde dat zij in 1765 is ontstaan, en daarmee het oudste geheime genootschap van de V.S. zou zijn.
Het is een broederlijke, sociale en politieke organisatie. Daarnaast doet zij aan verzekeringen. Ze is toegankelijk voor mannen ouder dan 18 jaar die in een opperwezen geloven. Het aantal leden ligt tussen 35.000 en 40.000.
Het doel van de orde is: de mooie legenden en tradities van een verdwijnend ras te bewaren en de gebruiken, ceremoniën en filosofieën levend te houden.
De plaatselijke afdelingen van de orde heten Wigwams, de officieren dragen namen van Amerikaanse indianen, de maanden van het jaar hebben pseudo-indiaanse namen gekregen, zoals Koude Maan (januari), Koren Maan (september) en Bever Maan (november).
Opvallend is dat tot voor kort de orde alleen toegankelijk was voor blanken. Amerikaanse indianen werden niet toegelaten. Ook opvallend is te noemen dat de orde er een eigen jaartelling op na houdt: een die begint te tellen bij 1492, het jaar van de ontdekking van Amerika door Columbus.
Uit de ritualen komt een blanke invalshoek van indiaanse stammen, met name de Algonquian, naar voren. De orde kent een drietal graden: Adoptive, Warrior en Chief. Daarnaast is er een graad waarvoor leden niet ingewijd hoeven te worden voor verzekeringen (Beneficiary).
De eerste graad speelt dat een groep jagers halt heeft gehouden voor de nacht als er een verdwaalde bleekgezicht bij het kamp aankomt. Hij wordt gevangen genomen en vastgebonden aan een staak om te worden gedood. Dan krijgt de stam een teken van een profeet en wordt de bleekgezicht in de stam opgenomen, compleet met een nieuwe naam, gebaseerd op een dier of vogel.
De graad van Chief is de legende van Hiram Abiff (uit de vrijmetselarij) in een indiaans jasje, inclusief een vredespijp.
De orde kent een tak voor vrouwen, Pocahontas, voor jongens Hiawatha en voor meisjes Anona. Daarnaast is er een gezelligheidsgraad: de Haymakers.
Op politiek gebied is de orde zeer rechts en conservatief te noemen.

Op onze CD-Rom zijn de ritualen van deze orde opgenomen.