Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden

Ordewet betreffende reis- en verblijfskosten

Art. 1.
Zij die aanspraak kunnen doen gelden op vergoeding van reis- en verblijfskosten ten laste van de kas van de Orde kunnen die kosten onder overlegging van de desbetreffende bewijsstukken in rekening brengen bij de instanties vermeld in artikel 2 van deze wet.

Art. 2.
De declaraties moeten worden ingeleverd:
a. Door de leden van het Hoofdbestuur en door het personeel in dienst van de Orde bij de Grootthesaurier.
b. Door de afgevaardigden van in Nederland gevestigde Loges, die de vergadering van het Grootoosten hebben bijgewoond, bij de thesaurier van hun Loges.
c. Door de V\ Mmr\ van in Nederland gevestigde Loges of hun plaatsvervangers die de vergadering van V\ Mmr\ als bedoeld in Ordewet XIII  hebben bijgewoond bij de thesaurier van hun Loges.
d. Door de voorzitters van in Nederland gevestigde Vrijmetselaarskringen of hun plaatsvervangers die de vergadering van V\ Mmr\ hebben bijgewoond bij de thesaurier van hun Loges.
e. Door de vertegenwoordigers van overzeese Loges die de vergadering van het Grootoosten en/of de vergadering van V\ Mmr\ hebben bijgewoond bij de Grootthesaurier.
f. Door commissieleden bij de secretaris van hun commissies.
Deze declaraties zullen ondertekend moeten worden door de declarant en door hem door wiens tussenkomst eventueel de declaratie aan de Grootthesaurier wordt ingediend.

Art. 3.
Alle declaraties ook die welke overeenkomstig het hierna bepaalde verrekend worden op het certificaat van schuld moeten binnen 3 maanden nadat de desbetreffende uitgave is geschied door de declarant of door de daartoe hierboven aangewezen functionaris bij de Grootthesaurier zijn ingeleverd.
Bij overschrijding van deze termijn komt het recht op vergoeding te vervallen.

Art. 4.
Het door afgevaardigden van in Nederland gevestigde Loges of kringen gedeclareerde en akkoord bevonden bedrag betreffende het bijwonen van de vergaderingen van het Grootoosten en van de V\ Mmr\ wordt op het certificaat van schuld in mindering gebracht van het totaal der door de Loges aan de Orde verschuldigde bedragen.

Art. 5.
De Grootthesaurier stelt periodiek de vergoedingsnormen vast en geeft daarvan kennis aan de Loges en de betrokken commissies.
Hij beslist over de rechtmatigheid van de ingediende declaraties. Een en ander kan te allen tijde aan het eindoordeel van het Hoofdbestuur onderworpen worden.