Grootoosten 2005

Dit zijn de stukken voor het Grootoosten van 18 juni 2005, zoals die aan de leden van de Orde bekend zijn gemaakt. Om privacy-redenen zijn de c.v.'s van kandidaat-bestuursleden niet opgenomen. Ter vergelijking: de vergaderstukken voor vergaderingen van voorgaande jaren.

Aanvang 10.30 uur precies op zaterdag 18 juni 2005 in de Koninklijke Jaarbeurs te Utrecht.

I. Opening door de H\E\Grootmeester.

II. Ingekomen stukken.

III. Mededelingen van de Grootmeester.

IV. Benoeming van de Commissie Stemopneming en van de Urgentiecommissie.

V. Verkiezingen.

A
Verkiezing van nieuwe leden van het Hoofdbestuur in verband met het aftreden van de Bbr\ B. Geeven RA, drs. A.G.J. de Koningh, R. Leeuwenburg en dr. J.L. Swarte..
a. Verkiezing van een Grootthesaurier in verband met het statutair aftreden van Br\ B. Geeven, die herkiesbaar is.
Voorgedragen wordt: Br\ B. Geeven.
b. Vacature Br\ drs. A.G.J. de Koningh
Door de Regio Noord wordt voorgesteld: Br\ F. Zinsmeester
c. Vacature Br\ R. Leeuwenburg
Door de Regio Zuid-Nederland wordt voorgesteld: Br\ P. Koopman
d. Vacature Br\ dr. J.L. Swarte
Door de Regio Noord-Holland wordt voorgesteld: Br\ F.W.P.M. van der Ven
Na verkiezing zullen de laatste drie Bbr\ het Hoofdbestuur vertegenwoordigen in respectievelijk de regio’s Noord, Zuid-Nederland en Noord-Holland. Van de kandidaten zijn de c.v.’s aan de loges opgestuurd.
B Verkiezing van een lid van de Financiële Commissie in verband met het reglementair aftreden van Br\ J.R. Bruinse.
Vacature Br\ J.R. Bruinse;
kandidaat: Br\ P.K.R. Koppelmans.
Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld naar aanleiding van de oproep in Ken U Zelve.
Van Br\ Koppelmans wordt het c.v. naar de loges gestuurd.
C Verkiezing van drie leden van de Wetscommissie in verband met het reglementair aftreden van Br\mr. H.A. Mreijen, die herkiesbaar is en drs. J. Bakker, die niet herkiesbaar is.
1 Vacature Br\ mr. H.A. Mreijen;
de voorgestelde kandidaat is Br\ mr. H.A. Mreijen.
2 Vacature Br\ drs. J. Bakker;
de voorgestelde kandidaat is Br\ mr. H. Bloebaum.
Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld.
Van Br\ Bloebaum wordt het c.v. naar de loges gestuurd.
D Verkiezing van een lid van de Stichting Maçonniek Studiefonds in verband met het reglementair aftreden van de Bbr\ J.C. Sanders en R.H.A. Zemmaer, die herkiesbaar zijn.
Vacature Br\ J.C. Sanders;
de voorgestelde kandidaat is Br\ J.C. Sanders.
Vacature Br\ R.H.A. Zemmaer;
de voorgestelde kandidaat is Br
\ R.H.A. Zemmaer.
Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld.
E Verkiezing van leden van de Stichting Van Marenfonds, in verband met het reglementair aftreden van de Br
\ C. Nieuwpoort, die herkiesbaar is en E. Mutter, die niet herkiesbaar is.
1 Vacature Br
\ C. Nieuwpoort; de voorgestelde kandidaat is: Br\ C. Nieuwpoort
2 Vacature Br
\ E. Mutter; de voorgestelde kandidaten zijn: Br\ T.J. de Man en Br\ C.P. van der Graaf.
Van de Bbr\ die voor de eerste maal kandidaten zijn worden de c.v.’s aan de loges gezonden.
Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld
F Verkiezing van leden van de Stichting Maçonniek Bouwfonds in verband met het reglementair aftreden van Bbr\ H.J. Godthelp die niet herkiesbaar is en van Br\ mr. H.A. Wolterbeek, die herkiesbaar is.
1 Vacature Br\ H.J. Godthelp; de voorgestelde kandidaten zijn: Br\ H.C. Postma en Br\ R.M. van Duivenbode.
2 Vacature Br
\ mr. H.A. Wolterbeek; de voorgestelde kandidaat is: Br\ mr. H.A. Wolterbeek
Van Br\ Postma wordt een c.v. naar de loges gestuurd. Br\ Van Duivenbode was al eerder kandidaat.
Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld.

VI. Verslag van het Hoofdbestuur over het werkjaar lopende van 1 januari tot en met 31 december 2004
(bijlage 1).

VII. Rekening over het dienstjaar 2004 en staat van bezittingen en schulden op 31 december 2004
(bijlage 2).

VIII. Begroting van het dienstjaar 2006
(bijlage 3).

IX. Voorstel tot wijziging van de Ordewet Bestuur.

Ordewet Bestuur, artikel 38.
Te schrappen de woorden 'meester-vrijmetselaar zijnde'.
Toelichting
Het huidige artikel bepaalt dat de medewerkers die dagelijks leiding geven aan het Ordesecretariaat en het beheer voeren over de Verzamelingen van de Orde (CMC) meester-vrijmetselaar zijn.
De functie van Algemeen Secretaris van de Orde is per 1 oktober 2004  komen te vervallen. Ofschoon de Grootsecretaris van de Orde de bestuurlijke verantwoordelijkheden blijft dragen, geeft, sedert die datum, één der medewerksters als coördinator van het secretariaat leiding aan de overige medewerkers.
Om deze reden wordt thans voorgesteld het artikel 38 in overeenstemming te brengen met de huidige praktijk.

X. Voorstel tot erkenning van de Grootloge van Andorra.

Deze Grootloge is geïnstalleerd door de Grande Loge Nationale Française en heeft bij brief van 18 februari 2005 verzocht om erkenning door het Grootoosten der Nederlanden.
De Grootloge van Andorra werkt regelmatig en is inmiddels erkend door een groot aantal Europese Grootloges.
Preadvies

Het Hoofdbestuur stelt voor de Grootloge van Andorra te erkennen onder verwijzing naar artikel 2 van de Ordegrondwet.

XI. Voorstel tot het stichten van een nieuwe loge.

Door de
Bbr\ L.P.I.M.  Hombergen, M.A. Gutierrez de la Merced, T.H.P. de Wolf, J.J. Duin, H. Wagenfeld, R.C. Statius Muller, R.P. Vogelezang, A.M. Grabowsky, M.L. Dubbeldam, R.C. Drapers, F. van Ginkel, H.J. Groen, S. Blumers, S.J. Guldener, P.A.H. Scholtz, P.V. Astro, H.K. Kuipers, A.G. Brouwer, N.F. Sophia, P.O. de Souza, allen meester-vrijmetselaar, is het verzoek gedaan tot het stichten van een nieuwe loge te Bangkok (Thailand), onder de naam 'Erasmus' met de onderscheidingskleuren 'rood, wit en blauw'.
Als overweging brengen de
Bbr\ onder meer naar voren dat zij graag te Bangkok willen werken volgens de Nederlandse traditie en tevens dat zij een middelpunt van vereniging willen vormen waarvan ook Bbr\ van Nederlandse afkomst die permanent of langdurig in Zuid-Oost Azië verblijven, deel kunnen uitmaken.
Er is momenteel geen Grootloge van Thailand. Wel zijn er loges werkzaam die ressorteren onder de United Grand Lodge of England, de Grand Lodge of Ireland, de Grand Lodge of Scotland and de Grand Loge Nationale Française.
Ofschoon onze Orde geen toestemming behoeft van genoemde Grootloges, hebben wij dezen wel geïnformeerd over het initiatief.
Preadvies
Het Hoofdbestuur stelt het Grootoosten voor tegemoet te komen aan de verlangens van betrokken broeders en daarom het verzoek om de loge te stichten in te willigen.

XII. Voorstel toestemming tot oprichting van een conclaaf van de Order of the Secret Monitor in Nederland.

Een aantal Nederlandse
Bbr\ die lid zijn van de Order of the Secret Monitor heeft het initiatief genomen tot oprichting van een afdeling in Nederland. Het betreft een werkwijze, die volgens verschillende bronnen, zou zijn ontstaan in Nederland en van daaruit werd geïntroduceerd in de Engelse Koloniën in Noord-Amerika (destijds genoemd de Orde van david en Jonathan). Alhoewel deze Orde uit Nederland is verdwenen wordt daarin nog steeds gewerkt in Groot-Brittannië en andere landen. Gestreefd wordt thans de Orde weer terug te brengen in het land van herkomst.
Vanuit deze historische overwegingen maar ook om praktische redenen wordt het verzoek gedaan in Nederland te mogen werken. Het 'Grand Conclave' van deze (Engelse) Orde heeft een officieel verzoek om toestemming gedaan.
Preadvies van het Hoofdbestuur
Het Hoofdbestuur heeft waardering voor het initiatief en stelt het Grootoosten graag voor het verzoek in te willigen.

XIII.  Uitslag verkiezingen.

XIV. Behandeling van eventuele urgentievoorstellen.

XV. Presentatie plannen Orde-250.

XVI. Rondvraag.

XVII. Sluiting.

Mededeling
In het licht van de vereenvoudiging en digitalisering van de communicatie tussen Orde en Loges heeft het hoofdbestuur besloten de beschrijvingsbrief met ingang van 2006 op de Ordesite te plaatsen en niet meer in KUZ te publiceren. Het tijdstip van publicatie zal aan de Logesecretarissen worden medegedeeld. Broeders die niet over een internetaansluiting beschikken kunnen vanaf die tijd bij het Ordesecretariaat een afgedrukte versie aanvragen.

Jaarverslag 2004
Bijlage 1 van de beschrijvingsbrief

1. Samenstelling van het Hoofdbestuur.
In de samenstelling van het Hoofdbestuur deden zich enkele wijzigingen voor. Aan de beurt tot aftreden waren vervolgens de Bbr\P. Hanedoes, mr. I.F. Faneyte en G.P.J. van Wieringen. Verder was er nog een vacature in het Hoofdbestuur. De samenstelling van het Hoofdbestuur is vermeld in het Bulletin 2004.
2. Vergaderingen van het Hoofdbestuur.
Het Hoofdbestuur kwam 11 maal in vergadering bijeen. Belangrijke punten van bespreking waren

3. Grootoosten.
Tijdens de vergadering van het Grootoosten op 19 juni 2004 werden verkiezingen gehouden voor leden van commissies en fondsen en werden o.a. de financiële stukken besproken. Erkenning van de Grand Orient of Brasil, de Grand Lodge of Latvia, de Grand Lodge of the Republic of San Marino en Grande Loge Nationale Togolaise is uitgesproken.
Een verslag van het Grootoosten van 19 juni is opgenomen in het Bulletin 2004.
4. Sint Jan-Grootloge 19 juni 2004.
Deze Sint Jan-Grootloge had, evenals het Grootoosten, op 19 juni 2004 plaats in het Jaarbeurs Congrescentrum te Utrecht.
Onder andere waren aanwezig:
Van ons Grootoosten de Br\ D.J. Fernandes, vertegenwoordiger Provinciaal Grootmeester van Suriname.
Van buitenlandse Grootloges de Bbr\ V. Serezo, Grootsecretaris van de Grootloge van Israel, B. Sarandev, Grootmeester en T. Mitov van de Grootloge van Bulgarije, A. Ors, Grootarchivaris-bibliothecaris van de Grootloge van Turkije, H. Eysman, Grootofficier van de Grootloge van de staat New York, K. Horneffer, Grootmeester van de Verenigde Grootloges van Duitsland, K. van Driel, Past Dep. Grand Director of Ceremonies van de Grootloge van West-Australië, G. Vassilogeorgis, Sen. Grand Warden van de Grootloge van Griekenland, M. Bianchi, gedeputeerd Grootmeester van het Grootoosten van Italië en A. panaino, onze Grootvertegenwoordiger in Italië, J. Vos, gewezen Gedeputeerd Grootmeester van de Grootloge Alpina van Zwitserland, G. Homotescu, Gedeputeerd Grootmeester en C. Unteanu, Grootseceratris van buitenlandse zaken, van de nationale Grootloge van Roemenië, J. van Runckelen, Grootsecretaris van de Reguliere Grootloge van België en H. Willems, Prince Hall Grand Lodge.
5. Grootsecretariaat.
Het dienstverband van Bbr\ F.D. Andrioli, sedert juni 1998 tevens Grootsecretaris, als Algemeen Secretaris van de Orde liep af per 1 oktober 2004. Het Hoofdbestuur heeft besloten de functie van Algemeen Secretaris per die datum te laten vervallen. Een deel van de verantwoordelijkheden van de Algemeen Secretaris zijn overgenomen door mevrouw Martie Brabander, die sedert 1 oktober optreedt als coördinator van het secretariaat. Het aantal uren waarin zij werkt is uitgebreid. Zij legt verantwoording af aan de Grootsecretaris. Een belangrijk takenpakket van de 'Algemeen Secretaris' is verdeeld over andere laden van het Hoofdbestuur.
Het moge duidelijk zijn dat het bovenstaande een ingrijpende wijziging is in de werkzaamheden van zowel Hoofdbestuur als Ordesecretariaat. In de komende tijd zal deze nieuwe ordening steeds weer op efficiëntie moeten worden bezien en waar nodig aangepast. Hierbij zijn de ervaringen en opvattingen van de huidige medewerkers van het Ordesecretariaat voor het Hoofdbestuur van groot belang.

6. Cultureel Maçonniek Centrum ‘Prins Frederik’.
Het verslag over 2004 vertoont een beeld van continuïteit.Het CMC fungeert volop als onderzoeks- en bezoekerscentrum, de lopende projecten en taken worden voortgezet dan wel uitgevoerd, veelvuldig wordt actief aan tentoonstellingen deelgenomen. Het speelt aldus een rol van belang in de PR van de Orde: voor een groot aantal bezoekers is het CMC het gezicht van de Orde. Intussen nemen de verzamelingen steeds in omvang toe, en beginnen de grenzen aan de groei in de behuizing die we hebben in zicht te komen.
Bezoek en raadplegingen
De steeds stijgende lijn in bezoekersaantallen heeft zich dit jaar weer doorgezet. er waren 1012 bezoekers, van wie 761 individueel en ter raadpleging van archief of bibliotheek, de resterende 251 in groepen ter bezichtiging van de vaste tentoonstelling. Deze groepsbezoeken waren 14 in getal, 6 maçonnieke groepen en 8 niet-maçonnieke. Medewerking werd verleend aan het tot stand komen van een viertal proefschriften. De bibliotheekcatalogus kan ook on-line worden geraadpleegd. We hebben geen cijfers over het aantal raadplegingen daarvan, maar zeker uit het buitenland is er een herlevende belangstelling bespeurbaar voor onze bronnen.
Archief
De eerste ronde van het automatiseringsproject, waarbij de digitale ontsluiting van het archief is aangepakt (totaal van 1874 ingevoerde records) is dit jaar afgerond en de 2e fase, die in juli 2005 afloopt is bestart. In dit jaar zijn weer de nodige archieven bij ons gedeponeerd. Aansluitend op het lopende archiefproject hopen we ook deze archieven te kunnen ordenen en ontsluiting binnen de systematiek binnen het CMC gebruikelijk.
Bibliotheek
De digitale catalogus van de Ordebibliotheek is regelmatig bijgewerkt en uitgebreid, allereerst door uitbreiding van de thesaurus en validatielijsten, verder door het aanbrengen van correcties en het herstellen van omissies, maar grotendeels door catalogisering van aanwinsten. In 2004 zijn in totaal 773 titels ingevoerd.
Krantenknipsels: De collectie "maçonnieke krantenknipsels"mag, naar aard en omvang, wel uniek genoemd worden. twee vrijwilligers maakten de verzameling toegankelijk door zoekingangen op 7288 records. De collectie wordt regelmatig aangevuld met nieuwe en oude berichten.
Brochures en klein drukwerk: De sortering van een grote hoeveelheid moeilijk registreerbare brochures en meest efemere drukwerkjes in dit jaar afgerond. Hierdoor zijn deze stukken redelijkerwijs vindbaar gemaakt. Dit werk werd verricht door één van de aan het CMC verbonden vrijwilligers.
Museum & tentoonstellingen
Het CMC was in dit verslagjaar betrokken bij tentoonstellingen in Gent, Utrecht, Veendam, Rotterdam, Doetinchem, Hungen en Den Haag.
Enige schenkingen, leningen en aankopen:
Door schenking resp. langdurig bruikleen verwierf het CMC:
- twee uitzonderlijke fraaie en historisch belangwekkende schootsvellen.
- een achttal doeken van de Nederlands-Marokkaanse kunstschilder Rachid ben Ali.
- Van Br\ Piet van der Maaden bezaten we reeds 16 doeken: door schenking verkregen wij een zeventiende.
- Loge 'De Ster in het Oosten' kreeg in langdurig bruikleen een gedenkplaat van de loge in haar 'Indische' tijd.
- Een drietal bijzondere glazen, nader beschreven in paragraaf 6 werden aangekocht.
Fotocollectie: Vrijwilligers verzorgde een grote digitaliseringsoperatie van ons fotomateriaal. Ongeveer 5000 foto's werden digitaal opgeslagen en in een databank opgeslagen. Dit werk is nog in voortgang.
Postzegelverzameling: De aanzienlijke postzegelcollecties die het CMC bezit zijn de laatste jaren ontsloten, in de vorm van kaartsystemen.
Stichting Vrienden van Verzamelingen van de Orde van Vrijmetselaren
VVO financierde in het verslagjaar een aantal aankopen, t.w:
- een glas, trompetvormige kelk, met uitzonderlijke gravure.
- een paar zware, geslepen glazen.
- een reeks van acht boeken, geschreven tussen 1784-'86.
Voorts werd onmisbare steun verleend in de kosten van het CMC, voor de restauratie van boeken, het bibliotheekproject ('nazorg') en het archiefproject.
7. Huisvesting
Ten aanzien van de huisvesting van Hoofdbestuur, Ordesecretariaat en CMC is de doelstelling van het Hoofdbestuur hetzelfde gebleven als in 2004, en wel: "Dat er gezocht zal worden naar een pand dat door de Orde in eigendom kan worden verworven, waarbij het pand zich dient te lenen voor het samengaan van loges, Ordesecretariaat en CMC".
Als eerste stap is een onderzoek gedaan naar de mogelijkheden bij de renovatieplannen van de Stichting Amsterdams Logegebouw. Helaas heeft dit niet tot een positieve conclusie geleid. Het Hoofdbestuur heeft daarom afgezien van verdere deelname in dit project en zal zich nu gaan beraden over welke stappen verder ondernomen moeten worden om het gestelde doel te bereiken. Voorlopig blijft de huidige situatie onveranderd.
8. Aantal loges
Het aantal loges in Nederland bleef gelijk. Het aantal loges buiten Nederland nam toe met één loge op Curaçao, 1 loge in Zimbabwe werkt tijdelijk niet. Het aantal loges buiten Nederland is thans 17.
9. Vrijmetselaarskringen.
Het aantal Vrijmetselaarskringen nam toe met 1 en bedraagt thans 9..
10. Het ledental der Orde.
Het ledental der Orde per 1 januari 2005.

aantal leden 1/1/200

Zimbabwe
6.194
6.124

Het aantal aannemingen vertoont de laatste jaren een stijgende lijn: in 2002 205, in 2003: 224. helaas staat daar tegenover dat ook het aantal opzeggingen is toegenomen: van 136 in 2002 naar 150 in 2004.
11. Toerustingsdagen voor nieuwe voorzittend-meesters.
De toerustingsdagen voor opkomende voorzittend-meesters vonden plaats op 24 april (Den Haag), 8 mei (Breda) en 15 mei (Zwolle). In totaal namen 57 reeds gekozen, maar nog niet in functie getreden voorzittend meesters deel.
De waardering van de deelnemers varieerde van "nuttig en interessant" tot "zeer goed". Zonder uitzondering spraken de deelnemers de verwachting uit dat hetgeen zij hadden geleerd bruikbaar zou zijn in de praktijk. De punten van kritiek richtten zich vooral op het ontbreken van ruimte in het programma voor persoonlijke wensen van de deelnemers. Om twee redenen blijft de cursusduur echter beperkt tot 1 dag. Op de eerste plaats is het de vraag of de deelnemers bereid zouden zijn twee aaneengesloten dagen gedurende het weekeinde te reserveren voor de cursus. Vooral voor broeders met een drukke werkkring, kan dat een bezwaar zijn. De cursus opsplitsen kent hetzelfde bezwaar. op de tweede plaats nemen de kosten voor de Orde bij een extra cursusdag aanzienlijk toe.
Ook in 2004 werd het programma op grond van evaluatie door de deelnemers op enkele punten bijgesteld. De hoofdrichting bleef echter in stand, d.w.z. het ochtendprogramma richt zich op affectieve leerdoelstellingen waarbij de deelnemers de gelegenheid geboden wordt zich te oefenen in conflicthantering, probleemoplossingen, effectief leidinggeven aan bijeenkomsten etc.
Het middaggedeelte biedt cognitieve leerdoelen op maçonniek terrein en verenigingsrecht. Daar de voorzittend meester zich in een dubbelrol bevindt waarbij hij leiding geeft in maçonnieke zaken maar ook voorzitter van de vereniging is, blijken beide onderdelen ook in een grote behoefte te voorzien.
Het team van voorbereiding en uitvoering van de toerustingsdagen bestond in 2004 uit de
Bbr\:
Joop Swarte                    Leerplanontwikkeling en docent bij de affectieve leerdoelen
Evert Jan Vinkhuyzen       Algemene organisatie en logistiek
Bert Kruyne                     M
açonnieke aspecten en ritualen
Henk Masselink               Id.
Hans Lazet                      docent bij de affectieve leerdoelen
Huib Lazet                       Video en evaluatie van de oefeningen.
Br
\Koos Verstappen, die een groot aandeel had in het opzetten van de toerustingsdagen, heeft te kennen gegeven dat hij gezien zijn leeftijd, zijn medewerking aan het programma wil beëindigen. Wij zijn hem grote dank verschuldigd voor al hetgeen hij vanuit zijn specifieke kennis heeft ingebracht en het enthousiasme waarmee hij in het team gewerkt heeft.
12. Leerstoel 'Vrijmetselarij.
Begin 2005 ontving de Orde het verslag van Prof. A. van de Sande betreffende de activiteiten in het jaar 2004 van de bijzondere leerstoel "Vrijmetselarij als geestesstroming en sociaal cultureel verschijnsel". De voornaamste activiteiten worden hiernavolgend kort weergegeven. Van de acht hoofdstukken betreffende de voorgenomen publicatie 'Het grote werk': Prins Frederik, Grootmeester-Nationaal 1816-1881. Een Maçonnieke biografie, waarvan door Prof. van de Sande inmiddels de eerste vier hoofdstukken zijn afgerond. Het is zijn voornemen om deze publicatie in 2006 officieel te doen uitgeven in samenwerking met de Orde.
In november 2004 werd in de Universiteit van leiden een internationaal symposium Freemasonry & Nationalism georganiseerd. Hierbij waren aanwezig vakgenoten en specialisten uit een aantal Europese landen. Onderzoekservaringen en methoden van aanpak werden besproken. Het einde van het symposium werd afgesloten met een rondleiding door het CMC onder begeleiding van de gastheer Br\drs. Evert Kwaadgras.
Een aantal mogelijke promovendi werden door Prof. van de Sande begeleid naar aanleiding van hun voorgenomen onderzoek. Mevr. drs. Anat Harel, welke vanuit een 4 jarig dienstverband met de Orde, werkt onder begeleiding van Prof. van de Sande aan haar promotie en wil dit voltooien in 2007. Ze bezocht in het kader van haar opleiding regelmatig de bijeenkomsten van het Leiden Institute of the Study of Religions en heeft tevens een aantal cursussen cultuurgeschiedenis voor AIO's gevolgd aan het Huizinga Instituut. Over haar werkzaamheden brengt de promovendus zelf halfjaarlijks een verslag uit.
Op 3 november 2004 ging een nieuwe hoorcollege cyclus van 13 weken van start, waarvan de eerste zes colleges in het verslagjaar werden gegeven. Voor deze cyclus hebben zich slechts twaalf belangstellenden aangemeld (5 studenten en 7 toehoorders). Tot nu toe werden de kosten van de Leerstoel en de promovendus volledig gedragen door het Maçonniek Studiefonds (MSF). gezien de onzekerheden ten aanzien van de continuering van de financiering door het MSF voor de periode 2005-2007, zal medio 2005 beslist moeten worden of de bijzondere leerstoel gehandhaafd kan blijven aangezien de overeenkomst van de Orde met de Universiteit Leiden, faculteit Godgeleerdheid per 1 november 2005 afloopt. De verplichtingen van de Orde aan de promovendus zullen vanwege arbeidsrechtelijke redenen gecontinueerd dienen te worden tot uiterlijk 1 oktober 2007.
13. Jubileum ORDE-250.
Tijdens het Grootoosten 2004 zijn de plannen voor het Ordejubileum in 2006 gepresenteerd en goedgekeurd, inclusief de financiële onderbouwing en de jubileumafdracht voor de komende 3 jaren. de presentatie van de coördinator is zowel in het Bulletin 2004 als op de Ordewebsite integraal gepubliceerd. In ken U Zelve wordt de broederschap middels het jubileumjournaal maandelijks geïnformeerd over de voortgang van de jubileumplannen en projecten.

Van de verschillende organen van de Orde worden normaliter verslagen gepubliceerd. Van de Stichting Maçonniek Studiefonds is een verslag ontvangen. Van de overige commissies en fondsen is niet tijdig een verslag binnengekomen, waarschijnlijk als gevolg van het niet verzenden van een herinnering. Het Hoofdbestuur zal nog eens rappelleren en alle verslagen publiceren in het Bulletin 2005.

Jaarrekening 2003

Financieel jaarverslag Orde van Vrijmetselaren

TOELICHTING

Dit jaar is gekozen voor een andere presentatie, mede mogelijk gemaakt door de automatisering, waardoor in een vroeg stadium overleg met HB en de Financiële Commissie mogelijk was.
Er is van afgezien om dit jaar met een herziene begroting voor het lopende jaar te komen. Uiteraard zijn er bij de begroting 2005 wel enkele kanttekeningen te maken.
Op het Grootsecretariaat is nieuwe I.T.-apparatuur aangeschaft. Deze investering wordt in twee jaar afgeschreven. Dankzij lagere personele kosten is hiervoor in 2005 dekking gevonden.
Over de 3e fase van het archiefproject moet nog met de VVO onderhandeld worden, opdat ook deze begroting sluitend gemaakt kan worden.
De subsidie voor de leerstoel ad € 50.000.-- is nog een kwestie van onderhandelingen met het bestuur van het Maçonniek Studiefonds, zoals ook bij de begroting voor 2006 is vermeld.

BALANS
ACTIVA

Vaste activa
De renovatie Koetshuis is gewaardeerd tegen de uitgaven minus afschrijvingen. Vanaf 2002 is besloten te stoppen met afschrijven.
Financiële vaste activa
De lening aan de Stg. Haags Logegebouw was oorspronkelijk € 521.845.-- met een jaarlijkse afschrijving van € 26.108,--
In 2003 is overeengekomen om in 2003 en 2004  € 13.500,-- en daarna jaarlijks € 13.000,-- af te lossen en rente te vergoeden over de uitgestelde aflossingen.
Effecten
Dit betreft de nominale waarde van obligaties in open bewaargeving bij de ING-Bank.
De beurswaarde bedraagt € 2.704.830

Vlottende activa

Vorderingen etc.
Een nadere specificatie luidt als volgt:

Couponopbrengsten
98.658,--
  Diverse vorderingen
 114.873,--
  Voorraad drukwerk
   11.000,--
  Overige voorraden
    3.000,--
  Diverse transitoria
    18.000,--
  245.531,--

Liquide middelen
Omdat binnenkort veel liquiditeit nodig zal zijn is voorshands geld op een spaarrekening gezet.

PASSIVA
Kapitaal
Om het inzicht te verbeteren zijn de verliessaldi van vorige jaren direct ten laste van het kapitaal gebracht. Het positieve saldo van 2004 is eveneens in het kapitaal verwerkt.
Bestemmingsreserves

Ken Uzelve
Het positieve saldo van 2004 mag volgens afspraak alleen bestemd worden voor verbeteringen van het blad in de komende jaren.

Fonds Orde 250
In 2004 is door de broeders bijeen gebracht € 84.024,--
Om het begrote tekort te dekken zal op Maçonnieke Fondsen een beroep worden gedaan. Vooruitlopend hierop is door het HB reeds € 20.000,-- toegevoegd.
Het totaal bedraagt derhalve € 104.024,--

Noodfonds
In 2004 is op het noodfonds geen beroep gedaan.

Deposito derden
In 2004 is dit deposito afgelost.

TOELICHTING OP DE RESULTATEN 2004
GEWONE DIENST

Op de peildatum 1-1-2004 waren 5.643 leden ingeschreven

De afdracht bedroeg € 54,89 of totaal  €   309.745,--
  Afdracht Ned. Antillen, Aruba en Suriname  -     11.335,--
  Afdracht entreegelden -       8.031,--
  Totaal bijdragen loges €   329.111,--

Inkomsten uit beleggingen
Door voor de vervaldatum obligaties om te ruilen in kortlopende staatsobligaties is het totaal rendement op 6,2 % uitgekomen

Subsidie leerstoel
In 2004 is voor de leerstoel € 43.460,-- uitgegeven, welk bedrag conform afspraak geheel is gesubsidieerd.

Bestuur, Commissies en Grootoosten
Deze uitgaven zijn als volgt te specificeren:

Reiskosten HB €   14.385,--
  Representatie -     6.187,--
  Commissies  -     1.618,--
  Grootoosten -    18.536,--
  Totaal €   40.726,--

Hiervoor was € 45.000,-- begroot
De overige kosten Grootsecretariaat zijn als volgt te preciseren:

Porti    €    10.921,--
  Telefoon -      5.779,--
  Fotokopieerapparaat -      2.798,--
  Kantoorbenodigdheden   -      3.393,--
  Loonadministratie -      1.133,--

-      7.907,--

Totaal  €    31.931,--

Hiervoor was € 36.500,-- begroot
De kosten voor IT zijn sneller opgelopen dan verwacht.
Door verschuiving in de begroting zijn de extra kosten opgevangen
Door extra zuinig beleid is geld vrijgekomen voor het komende jubileum.

VERZAMELINGEN

Door het wegvallen van het salaris depotassistente en het verschuiven van de post restauratie boeken is de uitkomst 2004 met € 6.000,-- verbeterd.

EXPLOITATIE KEN UZELVE

Door de vrijwillige inzet van de uitgever Geert Kuperus zijn de kosten lager uitgevallen dan begroot en volgens afspraak blijft het voordelig saldo ter beschikking van het blad voor toekomstige verbeteringen of opvang van slechtere jaren.

BEGROTING 2006

Deze begroting is reëel, maar bevat nog weinig innovatieve besluiten, omdat alle krachten nog gebundeld worden voor het komende jubileum.
De inkomsten uit beleggingen zijn exact berekend aan de hand van de in bezit zijnde obligaties.
Door het wegvallen van ouder personeel verminderen wel de salarissen maar niet de pensioenlasten.
De nieuwe IT apparatuur aangeschaft in 2005 wordt in twee jaar afgeschreven. Voor 2005 is hiervoor extra dekking gevonden in lagere personele lasten.
De subsidie voor de leerstoel is nog een kwestie van onderhandelingen met het bestuur van het Maçonniek Studiefonds.
In de begroting 2006 van de verzamelingen is een subsidie voor het archiefproject opgenomen, waar nog onderhandelingen voor nodig zijn met VVO.
De afdrachten liggen als volgt:

Ordekas

Totaal passiva
3.420.302
3.463.577

Geconsolideerde rekening van baten en lasten

Bijdragen Loges

-5.211
32.153
-61.932

Rekening van baten en lasten van gewone dienst

Bijdragen loges