Herziene begroting 2004

15 oktober 2003

Aan de voorzittend-meesters van de loges en
de secretarissen van de Regioconventen

No. 337-122-03
W\K\S\                                                                                                                                       H\Z\V\

A\ Z\ W\ Bbr\,

Hierbij treft u een herziene begroting aan voor 2004.
Het Grootoosten heeft het Hoofdbestuur opgedragen een herziene begroting voor het jaar 2004  in te dienen, waarin géén rekening is gehouden met de 'bijzondere baten'.
Vooruitlopend op deze herziene begroting is de oorspronkelijk voorgestelde begroting voorlopig goedgekeurd, maar van het Hoofdbestuur van de Orde mag worden verwacht dat het zo snel mogelijk met een nieuw voorstel komt. Dit treft u hierbij aan, vergezeld van een toelichting.

Om t vermijden, mede met het oog op de daaraan verbonden kosten, dat een Bijzonder Grootoosten moet worden bijeengeroepen doet het Hoofdbestuur u het volgende procedurevoorstel:
- aan u, als voorzittend-meester, de keus of u het herziene voorstel wilt bespreken met de afgevaardigden van uw loge naar het Grootoosten, binnen het Bestuur van uw loge óf binnen de Algemene Ledenvergadering van uw werkplaats;
- indien er bij u of bij uw medebbr\ vragen of opmerkingen zijn gelieve u met de Grootofficier, die het Hoofdbestuur in uw Regio vertegenwoordigt, te overleggen (mondeling, per e-mail of schriftelijk);
- wanneer loges en/of het betrokken lid van het Hoofdbestuur zulks gewenst achten kan een extra bijeenkomst van het Regioconvent worden belegd;
- op grond van de binnengekomen reacties zal het Hoofdbestuur een definitief voostel doen voor de begroting 2004, te bespreken tezamen met de begroting voor 2005 op het Grootoosten 19 juni 2004.

Het Hoofdbestuur hoopt dat u zich hierin kunt vinden.

Met de u bek\ gev\ van H\ en T\, uw u heilw\ medebr\,

ir. F.D. Andrioli
Grootsecretaris

Bijlage: 2

Cc.: Leden HB
            Financiële Commissie

HERZIENE BEGROTING 2004

1. Bijzondere baten

Gegeven de uitspraak van het Grootoosten 2004 dienen wij de bijzondere baten buiten beschouwing te laten.
Het bedrag à € 79.765 aan bijzondere baten in de ontwerpbegroting valt uiteen in
- € 40.000 deelsubsidie van het Maçonniek Studiefonds voor de Bijzondere Leerstoel Vrijmetselarij en
- €  39.765 aan vrijvallende obligaties uit de Weerstandskas Oud-Louisianen.
Aangezien de kosten voor de Bijzondere Leerstoel figureren onder de lasten van de begroting zou het vreemd zijn de subsidie voor de leerstoel weg te laten.
Het Hoofdbestuur heeft ervoor gekozen de subsidie van het Maçonniek Studiefonds in mindering te brengen van de kosten voor de leerstoel. Beide bedragen à € 40.000 vindt u derhalve bij de herziene begroting onder de lasten. Het resultaat is € 0.
Een alternatief zou zijn zowel de subsidie als de kosten geheel buiten de begroting te laten, doch op advies van de Financiële Commissie worden beide bedragen opgevoerd opdat er hiermee informatie gegeven wordt omtrent de omvang van de kosten én van de geldstromen die de Ordekas passeren.

De baten uit de Weerstandskas Oud-Louisianen liggen vrijwel vast tot en met 2009.
Daardoor achtte het Hoofdbestuur het verantwoord deze opbrengsten mee te tellen bij de baten.
Omdat het Grootoosten anders heeft beslist, worden deze bijzondere baten nu geheel buiten de begroting gehouden.

U zult begrijpen dat het Hoofdbestuur de nodige moeite heeft moeten doen om met het achterwege laten van een opbrengst van € 39.765 te komen tot een sluitende begroting. Er was in de Gewone Dienst aanvankelijk een voordelig saldo van € 8.000 begroot, hetgeen betekent dat er nu een financieel probleem is van € 31.765.

Met enkele meer of minder ingrijpende bezuinigingen is dit tekort op € 6.000 na weggewerkt.
Onder andere betekent dit dat aan de deelnemers aan het Broedermaal van de Grootloge de werkelijke kosten in rekening worden gebracht. Tot dusverre werd een deel bekostigd uit de Ordebegroting.
Verder houdt dit in dat het Hoofdbestuur in 2004 (en waarschijnlijk ook in 2005) geen bijzondere subsidies zal kunnen toekennen voor grotere evenementen van de loges die op de buitenwereld zijn gericht. Gelukkig zal de financiering van extern gerichte evenementen in de regio's er in 2006 wèl zijn, in het kader van het 250-jarig bestaan van de Orde. Het Grootoosten heeft immers wel groen licht gegeven voor de uitwerking van het jubileumprogramma.
Een ander punt is dat de Orde het voorlopig zal moeten doen met de computerapparatuur die nu aanwezig is.
Ook is de bijdrage aan het Noodfonds van de Orde ten laste van de Gewone Dienst komen te vervallen.
Er resteert thans op de Gewone Dienst een tekort à € 6.000.

In de begroting 2004 van het Algemeen Maçonniek Tijdschrift behoeft geen wijziging te worden aangebracht. In de beschrijvingsbrief voor het Grootoosten 2004 zult u een begroting voor 2005 aantreffen.

In de begroting 2004 van de Verzamelingen waren twee posten onder de baten opgevoerd die feitelijk tezamen een tekort laten zien.
Het betreft de post 'overige bijdragen' à € 6.690 en de post 'extra benodigde dekking' à € 16.660. Tezamen € 23.500.
Zoals u bekend is, had het Hoofdbestuur het voornemen een substantieel gedeelte van het saldo van de 'Tulp Wigersma Stichting' (in totaal €1.100.000) aan te wenden om de jaarlijkse bijdrage aan de Verzamelingen te verhogen uit de opbrengst van beleggingen.
Aangezien het Grootoosten het voorstel tot statutenwijziging van genoemde stichting niet heeft goedgekeurd kan vooralsnog niet op dergelijke opbrengsten worden gerekend.
De omvang van de financiële problemen is derhalve € 23.350.

Overeenkomstig het advies van de Financiële Commissie is besloten het restant van de balanspost voor de renovatie van het Koetshuis nu in één keer af te schrijven.
Dit heeft natuurlijk een effect op het vermogen van de Orde, maar het heeft als positief gevolg voor de begroting 2004, en van die voor latere jaren, dat de post afschrijving à € 4.500 vervalt.
De overige kosten (personeel, huur, vaste lasten) liggen grotendeels vast.
Met enkele kleinere bezuinigingen kon het tekort tot € 17.850 worden teruggebracht.

Dankzij een genereus gebaar van de Stichting Vrienden van Verzamelingen is de jaarlijkse bijdrage in de exploitatie à € 24.000 voor 2004 verhoogd tot € 30.000.
Hierdoor resteert een tekort van € 11.850 op de Verzamelingen.

Het Hoofdbestuur geeft aan het wegwerken van het structurele tekort van de Verzamelingenhoge prioriteit. Het Hoofdbestuur ziet hiertoe ook wel mogelijkheden doch die voordelen kunnen nog niet binnen een jaar worden geïncasseerd.

Samenvattend kan worden gesteld dat, het Hoofdbestuur thans een begroting presenteert met:
- het buiten beschouwing laten van bijzondere baten à € 39.765;
- een tekort op de Gewone Dienst à € 6.000 en
- een tekort op de Verzamelingen à € 11.850.
Laatstgenoemde tekorten zouden geheel kunnen worden weggewerkt met nog een afdrachtverhoging van € 3,- per Ordelid, doch omdat er, gegeven de bijzondere baten, geen ècht financieel probleem is voor 2004 stelt het Hoofdbestuur het Grootoosten voor de afdracht niet verder te verhogen.
De afdracht voor 2004 blijft derhalve zoals vermeld in de in het AMT gepubliceerde begroting.

Het Hoofdbestuur merkt tenslotte op dat de toekomstige financiële positie kan worden verbeterd met ledenaanwas en met (incidentele) legaten.
Zelfs als een loge qua omvang groot genoeg is om goed maçonniek te kunnen arbeiden is ledenwinst gunstig voor de loge én voor de Orde.

Gewone Dienst

Bijdragen loges