Grootoosten 2001

Dit zijn de stukken voor het Grootoosten van 16 juni 2001, zoals die aan de leden van de Orde bekend zijn gemaakt. Om privacy-redenen zijn de c.v.'s van kandidaat-bestuursleden niet opgenomen. Ter vergelijking: de vergaderstukken van een aantal andere jaren

BESCHRIJVINGSBRIEF

A. Ter voldoening aan de voorschriften, vervat in de Statuten voor de Orde, wordt het Grootoosten opgeroepen ter gewone vergadering op zaterdag 16 juni 2001, des voormiddags om 10.30 uur in de Irenehal van de Koninklijke Jaarbeurs te Utrecht.
Op zaterdag 16 juni zullen eveneens in het Jaarbeurscomplex te Utrecht worden gehouden:
B. Een eenvoudige broodmaaltijd, aansluitend aan de vergadering om ca. 13.00 uur, waarvoor de kosten incl. koffie of melk ƒ 20,- per persoon bedragen, gevolgd door:
C. Een St. Jan-Grootloge in de EERSTE graad om 14.30 uur.
Het Hoofdbestuur zal tijdens de St. Jan-Grootloge gekleed zijn in donker kostuum.
D. Een Tafelloge om 17.30 uur (voorafgegaan door een aperitief om ca. 16.15 uur), waarvoor de kosten incl. wijn en bediening ƒ 60,- per persoon.
Uiterlijk 15 mei 2001 worden bij het Grootsecretariaat ingewacht, ingevuld op het aan de Logesecretarissen toegezonden formulier, de namen van:
a. de afgevaardigden en plaatsvervangend afgevaardigden van de Loges voor het Grootoosten (zie Ordegrondwet art. 26; 40 leden of minder 1 afgevaardigde; 41 t/m 80 leden 2 afgevaardigden, meer dan 80 leden 3 afgevaardigden, volgens de sterkte op 1 maart 2001);
b. de Broeders die als bezoeker de vergadering wensen bij te wonen (uitsluitend toegankelijk voor meesters-vrijmetselaar);
c. de Broeders die wensen deel te nemen aan de lunch (afgevaardigden en bezoekers van de vergadering);
d. de Broeders die de Grootloge wensen bij te wonen (leerlingen, gezellen en meesters);
e. de Broeders die aan de Tafelloge willen deelnemen (leerlingen, gezellen en meesters).
Alle bijeenkomsten zijn toegankelijk voor leerlingen, gezellen en meesters. Afgevaardigden (met stemrecht) kunnen alleen meester-vrijmetselaar zijn.
Deze gegevens dienen door de Logesecretarissen op het daarvoor toegezonden formulier te worden opgegeven.
Opgaven, door Broeders persoonlijk gedaan of niet schriftelijk ingediend, worden niet in behandeling genomen.

TOELICHTINGEN

De aandacht van de Logesecretarissen wordt erop gevestigd, dat onder het begrip "Grootoosten" slechts valt de vergadering van afgevaardigden van de loges.
Wanneer een afgevaardigde ook aan een of meer der overige bijeenkomsten wenst deel te nemen, dan moet dit uitdrukkelijk worden vermeld op het betreffende formulier. De plaatsvervangende afgevaardigde heeft als zodanig géén toegang, doch slechts als bezoeker.
Verder wordt uitdrukkelijk onder de aandacht van de broeders gebracht, dat de bevestiging van deelname voor de lunch en de Tafelloge pas aan de loge wordt verzonden, wanneer de kennisgeving van bijschrijving van de kosten op het Grootsecretariaat is ontvangen.
De hierboven bedoelde bedragen dienen uitsluitend door de penningmeester van de Loge te worden overgemaakt onder vermelding van "Grootoosten" op postrekeningnummer 352474 t.n.v. de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden te ‘sGravenhage en dus niet door de broeders privé.
Broeders-vertegenwoordigers van overzeese Loges, die de overige bijeenkomsten wensen bij te wonen, moeten zich daarvoor opgeven bij de secretaris der Loge, waarvan zij gewoon lid zijn.
De Grootonderzoeker zal zaterdag 24 juni des voormiddags, zitting houden voor het inschrijven van afgevaardigden en vertegenwoordigers op de vergadering van het Grootoosten. Aan de afgevaardigden en vertegenwoordigden wordt dringend verzocht zich tijdig te doen registreren, opdat de vergadering stipt op tijd kan beginnen.
Genodigden voor de vergadering van het Grootoosten ontvangen een brief van het Grootsecretariaat,
Wetscommissie en financiële commissie
In herinnering wordt gebracht dat overeenkomstig Ordewet II, art. 4 de leden der Wetscommissie en die der Financiële commissie als zodanig deel uitmaken van de vergaderingen van het Grootoosten met raadgevende stem.

AGENDA

Aanvang 10.30 uur precies op zaterdag 16 juni 2001 in de Koninklijke Jaarbeurs te Utrecht.
I. Opening door de H\ E\ Grootmeester.

II. Ingekomen stukken en te verzenden telegrammen.

III. Mededelingen van de Grootmeester.

IV. Benoeming van de Commissie Stemopneming en van de Urgentiecommissie.

V. Verkiezingen.
A 1. Verkiezing Grootmeester in verband met het statutair aftreden van de Z\V\ Br\ drs. P. Hanedoes, Gedeputeerd Grootmeester, die zich herkiesbaar stelt.
2. Verkiezing van een nieuw lid van het Hoofdbestuur in verband met het tussentijds aftreden van de Z\ A\ Br\ mr. I.H. Schuilwerve. Door de regio Zuid-Holland wordt voorgesteld de kandidaat Br\ J.H. van Hoorn
Na verkiezing zal deze Br\ het Hoofdbestuur vertegenwoordigen in de genoemde regio.Een c.v. van Br\ Van Hoorn is aan de loges gezonden.
B. Verkiezing van een lid van de Financiële Commissie in verband met het reglementair aftreden van Br\drs. H.Th. Blom RA.
Vacature Br\ H.Th. Blom RA; de voorgestelde kandidaten zijn:

1. Br\ drs. L.B.M. van Raay RA
  2. Br\ drs. H.V. Vrind RA
Beide Bbr\ waren eerder kandidaat.
C. Verkiezing van twee leden van de Wetscommissie in verband met het reglementair aftreden van Br\ mr. H.A. Mreijen en Br\ drs. J. Bakker, die herkiesbaar zijn.
1. Vacature Br\ mr. H.A. Mreijen; de voorgestelde kandidaten zijn:
  1. Br\ mr. H.A. Mreijen
  2. Br\ mr. N.A. de Graaff
2. Vacature Br\ drs. J. Bakker; de voorgestelde kandidaten zijn
  1. Br\ drs. J. bakker
  2. Br\ mr. J.M. Sepers
Van Br\ De Graaff is eerder een c.v. aan de loges gezonden. Van Br\ Sepers wordt thans een c.v. toegezonden..
D. Verkiezing van een lid van de Raad van Discipline in verband met het tussentijds aftreden van Br\ dr A.J. Vis.
Vacature Br\ dr. A.J. Vis: de voorgestelde kandidaten zijn:
  1. Br\ mr. A.J. Dek
  2. Br\ mr. Th.J. Geels
Van Br\ Dek is eerder een c.v. aan de loges gezonden. Van Br\ Geels wordt thans een c.v. toegezonden..
E. Verkiezing van een lid van de Stichting Maçonniek Bouwfonds in verband met het reglementair aftreden van Br\ E.A. Tjon Sien Fat, die herkiesbaar is.
Vacature Br\ E.A. Tjon Sien Fat: de voorgestelde kandidaten zijn:
  1. Br\ E.A. Tjon Sien Fat
  2. Br\ O.N. Visser
Deze Bbr\ waren eerder kandidaat.
F. Verkiezing van vijf leden van de Stichting Van Marenfonds, in verband met het reglementair aftreden van de Bbr\ J. Tiernego, E.S.J. de Lannoy en J.C. Tadema die wel herkiesbaar zijn en de Bbr\ R. Dijkstra en drs. D.W. Hoonakker, die niet herkiesbaar zijn.
1. Vacature Br\ J. Tiernego: de voorgestelde kandidaten is Br\ J. Tiernego
2. Vacature Br\ R. Dijkstra: de voorgestelde kandidaten zijn
  1. Br\F.J. Striethouldt
  2. Br\O. Bos
3. Vacature Br\drs. D.W. Hoonakker: de voorgestelde kandidaten zijn:
  1. Br\T.T. La Lau
  2. Br\L. Sarphatie
Van deze vier Bbr\ zijn de c.v.’s aan de loges gezonden.
Van de regiovoorzitters, leden van het Algemeen Bestuur, die in juni 2001 aftreden zijn herkiesbaar:
1. Br\E.S.J. de Lannoy
2. Br\T.C. Tadema
VI. Verslag van het Hoofdbestuur over het werkjaar lopende van 1 januari tot en met 31 december 2000
(bijlage 1).
VII. Rekening over het dienstjaar 2000 en staat van bezittingen en schulden op 31 december 2000
(bijlage 2).
VIII. Begroting van het dienstjaar 2002
(bijlage 3).
IX. Voorstel tot erkenning van de Grootloge van Estland.

De Grootloge van Estland heeft bij brief van 30 mei 2000 verzocht om erkenning door het Grootoosten der Nederlanden.
Gebleken is dat deze nieuwe Grootloge regelmatig werkt. Deze Grootloge is inmiddels erkend door o.a. de United Grand Lodge of England.
Preadvies
Het Hoofdbestuur stelt voor de Grootloge van Estland te erkennen met verwijzing naar artikel 2 van de Ordegrondwet.
X. Voorstel tot erkenning van de Grootloge van het Koninkrijk Marokko.
De Grootloge van het Koninkrijk Marokko heeft bij brief van 1september 2000 verzocht om erkenning door het Grootoosten der Nederlanden.
Ook hiervan is bekend dat deze Grootloge regelmatig is. Aan de oprichting heeft de Grande Loge Nationale Française medewerking verleend.
Preadvies
Het Hoofdbestuur stelt voor de Grootloge van het Koninkrijk Marokko te erkennen met verwijzing naar artikel 2 van de Ordegrondwet.
XI. Voorstel tot erkenning van de Grootloge van de Staat Ceará (Brazilië).
De Grootloge van de Staat Ceará heeft bij brief van 17 november 2000 verzocht om erkenning door het Grootoosten der Nederlanden.
Deze Grootloge,die regelmatig werkt, behoort rechtstreeks tot de reeks van Braziliaanse Grootloges die elkaar wederzijds erkennen en erkend worden door de meeste Noord-Amerikaanse Grootloges en een aantal Grootloges in andere werelddelen.
Preadvies
Het Hoofdbestuur stelt voor de Grootloge van de Staat Ceará te erkennen met verwijzing naar artikel 2 van de Ordegrondwet
XII. Voorstel tot erkenning van de Grootloge van Amazone (Brazilië).
De Grootloge van Amazone heeft bij brief van 28 november 2000 verzocht om erkenning door het Grootoosten der Nederlanden. Voor deze rootloge geldt hetzelfde als voor de Grootloge van Ceará.
Preadvies
Het Hoofdbestuur stelt voor de Grootloge van Kroatië te erkennen met verwijzing naar artikel 2 van de Ordegrondwet.
XIII. Uitslag verkiezingen.

XIV. Behandeling van eventuele urgentievoorstellen.

XV. Rondvraag.

XVI. Sluiting.

Urgentievoorstel 16 juni 2001

Het Hoofdbestuur zal op het a.s. Grootoosten een urgentievoorstel doen, als bedoeld in artikel 1 lid 4 in de Ordewet Bestuur.
De “urgentiecommissie”, die zoals gebruikelijk zal bestaan uit 9 afgevaardigden naar het Grootoosten (uit iedere Regio één), zal ter vergadering een advies aan het Grootoosten uitbrengen over de mate van urgentie. Dit wil zeggen een advies om het voorstel al dan niet op 16 juni te bespreken.
De urgentiecommissie geeft géén inhoudelijk advies met betrekking tot het voorstel.
Indien het Grootoosten met een meerderheid van twee derden van de geldig uitgebrachte stemmen daartoe besluit wordt het voorstel van het Hoofdbestuur in behandeling genomen. In het andere geval zal het voorstel worden geagendeerd voor het volgende Grootoosten.
Het Hoofdbestuur zal aan het Grootoosten vragen het volgende urgentievoorstel aan de agenda toe te voegen:
Voorstel tot opheffing van de Provinciale Grootloge voor de Nederlandse Antillen en Aruba en de loges te Curaçao, Aruba en Sint Maarten dezelfde positie te geven als de in Nederland gevestigde loges.
Toelichting:
Momenteel behoren tot de Provinciale Grootloge voor de Nederlandse Antillen en Aruba de volgende loges:
“De Vergenoeging” Nr. 22, Curaçao,
“El Sol Naciente” Nr. 113, Aruba,
“King Solomon’s Lodge” Nr. 160, Aruba,
“Phoenix”, Nr. 227, Curaçao en
“Union Lodge”, Nr. 266, Sint Maarten.
Een aantal taken van het Hoofdbestuur is gedelegeerd aan het Bestuur van de Provinciale Grootloge. Het gaat onder andere om de beoordeling van dossiers van kandidaten, de inning van de afdracht en het toezien op de regelmatigheid van de maçonnieke werkwijze.
Een en ander volgens de bepalingen in artikel 12, lid 5 van de Statuten en in de Ordewetten Bestuur en Rechtspraak.
Reeds jarenlang zijn er bestuurlijke spanningen tussen de loge “El Sol Naciente” en het bestuur van de Provinciale Grootloge.
Deze spanningen zijn opgelopen nadat de vergadering van de Provindale Grootloge niet een door de loge “El Sol Naciente” voorgedragen kandidaat voor de functie van Provinciaal Grootmeester als zodanig heeft benoemd.
In de afgelopen jaren hebben de vorige Grootmeester Br\ drs. B. Sarphati en de huidige Grootmeester herhaaldelijk getracht te bemiddelen tussen de loge “El Sol Naciente” en de Provinciale Grootloge.
Keer op keer heeft het bestuur van “El Sol Naciente” benadrukt zich te willen losmaken van de Provinciale Grootloge en behandeld te willen worden als de in Nederland gevestigde loges. De moderne communicatiemogelijkheden zouden dit immers mogelijk maken.
Het bestuur van de Provinciale Grootloge heeft zich steeds op het standpunt gesteld dat geen wijziging in de structuur zou moeten worden aangebracht onder verwijzing naar artikel 34 van de Ordewet Bestuur. Lid 2 van dit artikel luidt immers: “Eenmaal tot de Provinciale Grootloge toegetreden loges blijven daartoe behoren zolang deze bestaat”.
Het Hoofdbestuur heeft, meestal in de persoon van de vorige en huidige Grootmeester, getracht de partijen tot elkaar te brengen.
Onder andere zijn ook aan de Provinciale Grootloge en de 5 loges voorstellen gedaan voor oplossingen waarmee de facto een wat grotere zelfstandigheid voor de loge “El Sol Naciente” zou ontstaan, terwijl deze toch nog formeel deel zou bhjven uitmaken van de Provinciale Grootloge.
Ook een toezegging dat partijen zich zouden inspannen orn een volgende door “El Sol Naciente” voorgedragen kandidaat te verkiezen tot Provinciale Grootmeester heeft niet mogen baten.
Uiteindelijk heeft het Hoofdbestuur zich genoodzaakt gezien alle 5 loges formeel om hun zienswijze te vragen met betrekking tot de toekomst van de structuur van de 5 loges op de 3 ellanden.
Samengevat komen de reacties neer op:
Loge “De Vergenoeging” (Curaçao) blijft bij het standpunt dat geen wijziging in de structuur moet worden aangebracht en vraagt om krachtige maatregelen van het Hoofdbestuur, respectievclijk het Grootoosten, jegens loges die zich niet aan de regels en gebruiken binnen onze Orde gedragen;
Loge “El Sol Naciente” (Aruba) herhaalt geen deel uit te willen maken van de Provinciale Grootloge en stelt voor deze op te heffen en zegt dat voor deze optie thans draagvlak zou bestaan binnen andere loges.
“King Solomon’s Lodge” (Aruba), die aanvankelijk niet op een wljziging van de structuur heeft aangedrongen, stelt nu voor om alle loges op de ejianden dezelfde status te geven als de loges in Nederland, respectievelijk daartoe over te gaan voor wat de loges op Aruba betreft.
Loge “Phoenix” (Curaçao) herhaalt het voorstel de Provinciale Grootloge voor de Nederlandse Antillen en Aruba op te heffen en een nieuwe Provinciale Grootloge voor de Nederlandse Antillen op te richten, waarvan de 3 loges op Curaçao en Sint Maarten deel zullen uitmaken.
“Union Lodge” (Sint Maarten) heeft niet gereageerd, maar is in de praktijk nogal afhankelijk van de loges op Curaçao.

Jaarverslag 2000

Bijlage 1 van de Beschrijvingsbrief

Jaarverslag van het Hoofdbestuur over het kalenderjaar 2000

1. Samenstelling van het Hoofdbestuur.
In de samenstelling van het Hoofdbestuur deden zich enkele wijzigingen voor.
Br\ drs B. Sarphati werd als Grootmeester opgevolgd door Br\ mr P.G. Roodhuyzen, tot 24 juni 2000 Gedeputeerd Grootmeester. Aan de beurt van aftreden waren vervolgens de Bbr\ dr. J.C. Sanders en mr J. Hollander. Als nieuwe leden werden geïnstalleerd de Bbr\ dr. J.L. Swarte, mr. I.F. Faneyte en drs. J.D. van Rossum.
2. Vergaderingen van het Hoofdbestuur.
Het Hoofdbestuur kwam 10 maal in vergadering bijeen.
Belangrijke punten van bespreking waren:
- voorlichting en public relations;
- toekomstverkenning;
- Beleidsplan voor de Orde;
- verhouding tussen Orde en loges;
- de Verzamelingen van de Orde;
- auteursrecht ritualen;
- leerstoel;
- huisvesting;
- Algemeen Maçonniek Tijdschrift (AMT).
3. Grootoosten.
Tijdens de vergadering van het Grootoosten op 24 juni 2000 werden verkiezingen gehouden voor leden van commissies en fondsen en werden o.a. de financiële stukken besproken. Erkenning van een aantal Oost-Europese Grootloges is uitgesproken.
Een verslag van het Grootoosten van 24 juni is opgenomen in het Bulletin 2000.
4. Sint Jan-Grootloge 24 juni 2000.
Deze Sint Jan-Grootloge had, evenals het Grootoosten, op 24 juni 2000 plaats in het Jaarbeurs Congrescentrum te Utrecht. In verband met de installatie van een nieuwe Grootmeester mochten wij ons verheugen in veel belangstelling uit het buitenland. Onder anderen waren aanwezig: Sir John Welch, Gewezen 1e Grootopziener van the United Grand Lodge of England, Paul Geisen, Grootsecretaris van de Grootloge van Luxemburg, Giuseppe Malignano Stuart en Guiseppe Anania, Grootsecretaris en 2e Grootopziener van het Grootoosten van Italië, Claude Charbonniaud, Yves Trestournel en Jean-Claude Tardivat, Grootmeester, Grootsecretaris en Grootofficier van de Nationale Grootloge van Frankrijk, Alfred Koska, Friedrich Wilhelm Schmidt en John Woodhouse, Grootmeester, Gedeputeerd Grootmeester en Vertegenwoordiger van de Vereinigte Grosslogen von Deutschland, Paul Cosyns, Louis de Bouvère en Jan Corbet, Grootmeester, Grootsecretaris en Gewezen Grootmeester van de Reguliere Grootloge van België, Johan Vasiljevic en Mladen Vratonjic, Grootmeester en Grootsecretaris van de Reguhere Grootloge van Joegoslavië, Pavel Sebek, Grootmeester van de Grootloge van de Republiek Tsjechië, Haluk Sanver, Grootsecretaris van de Grootloge van Turkije, Geoffry Cox en Keith Van Driel, Gewezen Grootceremoniemeester en Gewezen 2e Groot-Deken van de Grootloge Van West-Australië, Jacques Vos, Gedeputeerd Grootmeester van de Grootloge van Zwitserland Alpina, Sotinos Pavaschos, Assistent Grootsecretaris van de Grootloge van Griekenland, Rob Heiden Heimer, Officiële vertegenwoordiger van de Grootmeester van de Grootloge van de Staat Israël
Van ons Grootoosten:
R.J. Kort, R.W. van Kanten en B.E. Lochem, Provinciaal Grootmeester, Provinciaal Grootredenaar en Gewezen Provinciaal Grootmeester van de Provinciale Grootloge van Suriname, Jacques Prins, Gedelegeerde van het Hoofdbestuur voor de "Eendracht Maakt Macht" Nr 88 te Johannesburg.
5. Grootsecretariaat.
Geen mutaties.
6. Cultureel Maçonniek Centrum ‘Prins Frederik’.
In 2000 kwam de eerste versie van een electronische catalogus gereed. Die kan nu geraadpleegd worden door bezoekers van de bibliotheek. Aan een verbetering wordt gewerkt, ook zal binnenkort de catalogus op afstand electronisch geraadpleegd kunnen worden.
Een en ander is mogelijk gemaakt dankzij de subsidies die van en via de Stichting Vrienden van de Verzamelingen van de Orde werden verkregen.
In 2000 trad het bestuur als gastheer op voor de jaarlijkse conferentie van conservatoren van maçonnieke musea en bibliotheken.
Ook dit jaar werd het CMC weer bezocht door ca. 1000 bezoekers, exclusief de bezoekers tijdens Open Monumentendag.
7. Aantal loges.
het aantal loges in Nederland nam toe met één tot 145 als gevolg van de installatie van de loge De Korenaar. De Provinciale Grootloges bleven onveranderd: 3 loges in Suriname, 5 loges op de Nederlandse Antillen en Aruba, 7 loges in Zimbabwe en de loge "Eendracht Maakt Macht in Johannesburg, Zuid-Afrika.
8. Vrijmetselaarskringen.
Het aantal Vrijmetselaarskringen bleef gelijk: 8.
9. Het ledental der Orde per 1 januari 2001

Zimbabwe
6.488
6.372

Van Zimbabwe geen mutaties ontvangen, deze Provinciale Grootloge geeft slechts totalen op.
10. Leerstoel.
In het najaar van 2000 werd de heer dr. A.W.F.M. van de Sande benoemd tot bijzonder hoogleraar aan de Universiteit Leiden met als leeropdracht "Vrijmetselarij als geestesstroming en sociaal-cultureel Europees verschijnsel".
Deze leerstoel is mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van de Stichting Maçonniek Studiefonds.
11. Van verschillende organen van de Orde werden de volgende verslagen ontvangen.
a. Wetscommissie
Doordat de Z\ A\ Br\ mr. I.H. Schuilwervye als redenaar werd opgevolgd door de Z\ A\ Br\ J.W. Treffers is daardoor het voorzitterschap van de Wetscommissie op laatstgenoemde Br\ overgegaan. Tijdens het Grootoosten 1999 [moet zijn 2000!] werden de Bbr\ J.H.W.Rullmann en mr J.F. Welle Donker herbenoemd als lid van de commissie.
Het Hoofdbestuur heeft de Wetscommissie om advies gevraagd voor de aanpassing der model-statuten voor de loges aan de nieuwe wetgeving van de Orde. Het advies is nog niet afgerond, omdat er nog een juridisch probleem ligt dat eerst naar behoren moet worden opgelost
b. Raad van Discipline
Tijdens het Grootoosten 2000 werden de Bbr\ mr. J.H.W. Rullmann en mr. J.F. Welle Donker herbenoemd als lid van de Wetscommissie. Zij hebben uit dien hoofde zitting in de Raad van Discipline. De Bbr\ mr. A.A.M. Hesseling, drs. E. Vooijs en mr.drs. C.O.W. Dubbelman werden als lid van de Raad van Discipline herbenoemd
De Raad is éénmaa1 in zitting bijeen geweest en wel op 28 oktober 2000 in Den Haag ter afdoening van een beroep, dat was ingesteld tegen een besluit van het Hoofdbestuur. De Raad heeft in deze zaak uitspraak gedaan. Naar aanleiding van deze uitspraak is de Raad verzocht, om deze uitspraak ambtshalve te willen herzien; ten tijde van het opmaken van dit verslag is deze herziening nog niet afgerond.
In 1998 was een beroepszaak bij de Raad aanhangig gemaakt. Op verzoek van de betrokkene was de behandeling uitgesteld en op voorstel van de betrokkene is de Raad thans doende om deze beroepszaak in eerste instantie schriftelijk af te doen
c. Comité voor Advies en Bijstand aan Werkzoekenden
Gedurende de verslagperiode daalde bet aantal verzoeken om arbeidsbemiddeling wederom ten opzichte van het vorige jaar. Evenals in de drie voorgaande jaren werden in voorkomende gevallen de gemaakte advertentiekosten in het AMT, voor zover het leden van de Orde betrof, gedragen door het Van Marenfonds
Omdat in de meeste gevallen door de betrokkenen werd verzuimd om mededeling te doen van de eventueel bereikte uitslag, zijn de resultaten van de activiteiten van het Comité grotendeels onbekend
d. Algemeen Maçonniek Tijdschrift
e. Commissie Jeugd
De samenstelling van de Commissie Jeugd per 1 januari 2001 komt overeen met die als vermeld in het Bulletin 2000
Aan de Commissie zijn toegevoegd de Bbr\ Peter Arbouw en Peije van Klooster. Voor de afgevaardigden van de VSKV zijn in de plaats gekomen Bas Arbouw en François Damave.
De Commissie Jeugd is in 2000 voortvarend verder gegaan met de werkzaamheden. Nieuwe plannen werden ontwikkeld zoals lesbrieven voor het voortgezet onderwijs, contacten per e-mail met Jonge Broeders en een eigen website. Hopelijk leidt dit in 2001 tot resultaten.
Op 25 en 26 maart 2000 heeft het bekende en traditionele Themaweekend plaatsgevonden.
Evenals in voorgaande jaren heeft ook dit jaar het weekend plaatsgevonden in Recreatiecentrum "De Korte Vliet" in Leiden. Dit keer was het onderwerp GEEN PLAATS VOOR KOSMOPOLIETEN. Een onderzoek naar waarden van deze tijd. De inleiding werd verzorgd door de heer Van de Broek, zelf kosmopoliet. De belangstelling ten opzichte van het jaar 1999 was gegroeid tot 30 en bestond voornamelijk uit VSKV’ers.
Dit jaar was dit Symposium voor Jonge Broeders (tot 40 jaar) niet alleen voor hen bestemd, maar ook voor belangstellenden. Daarvan is gebruik gemaakt waarover de Commissie tevreden is. Op 7 oktober 2000 hebben ongeveer 50 Broeders en genodigden geluisterd naar een inleiding van Br\ Rinus van Warven. Hij vertelde het sprookje van de Wildeman. Hierin komt het zoeken naar waarheid en geluk naar voren Pijlers waarop de Vrijmetselarij steunt.
Na de inleiding werd met elkaar goed gecompareerd.
Zoals hiervoor naar voren is gebracht heeft het themaweekend voor de jeugd 30 deelnemers gehad en voornamelijk VSKV’ers. Er is ook gezegd dat dit een groei is geweest ten opzichte van 1999. Maar vergeleken met een paar jaren geleden betekent het aantal van 30 wel een achteruitgang.
Hoewel op zich niet verantwoordelijk voor de VSKV (een zelfstandige vereniging), meent de Commissie toch haar zorg te moeten uitspreken over de toekomst van de VSKV. De Commissie meent dat een deel van de teruglopende belangstelling voortvloeit uit een verminderde belangstelling voor de VSKV zelf. Het ledenaantal geeft dat landelijk ook te zien. Naast alle rapporten van Commissies en Organisaties over de toekomst van de Orde en de wijze waarop aan voorlichting moet worden voldaan is naar het oordeel van de Commissie de Orde zelf en de leden de eerst-aangewezenen om kinderen, kleinkinderen te attenderen op het bestaan van bijvoorbeeld de VSKV. De normen en waarden die de Orde voorstaat kan een vervolg hebben in de VSKV. Maar daarvoor moet deze vereniging wel de middelen krijgen van (nieuwe) aanwas. Maar ook daarop volgend de noodzakelijke (voorlichtings)middelen voor de Commissie Jeugd. Dan is er ook weer meer aarde te ontginnen voor de Commissie Jeugd. Met elkaar moeten wij ervoor zorgen dat de graankorrel in vruchtbare bodem valt.
De Commissie zou het aanbevelenswaardig vinden als vanuit het Hoofdbestuur van de Orde erop gewezen wordt dat de VSKV een eigen plaats in de Orde heeft en dat het voortbestaan van deze Vereniging bestendigd wordt.
f. Voorlichting
In het begin van het Verslagjaar kwamen de nieuwe folder en de nieuwe brochure "Vrijmetselarij in deze tijd" gereed. dankzij de bijdragen van enkele deskundige Bbr\ .
In februari organiseerde de Commissie Voorlichting een bijeenkomst met logevoorlichters, zoals deze ook 3 jaar eerder werd gehouden.
Zoals bekend, hebben de leden van de Commissie Voorlichting in augustus 2000 hun functies neergelegd.
Het Hoofdbestuur heeft besloten (deels externe) deskundigen in te schakelen, voorlopig op ad-hoc basis voor bepaalde zaken.
Nadat al in het recente verleden, door bemiddeling van onze gewezen Grootmeester, Br\ drs. B. Sarphati, de heer F. Houterman de Orde nuttige adviezen had gegeven, is opdracht gegeven aan het Bureau Veldkamp Marktonderzoek om na te gaan hoe audiovisuals over de Vrijmetselarij op buitenstaanders overkomen. Het rapport van dit bureau is inmiddels naar de loges gezonden.
Wat de praktische zaken betreft, handelt het Grootsecretariaat alle aanvragen van loges en van buitenstaanders om folders, brochures en ander informatiemateriaal af en regelt het de uitleen van de tentoonstellingspanelen.
Voor zover mogelijk, verleent het CMC medewerking aan bijzondere exposities, bijvoorbeeld ter gelegenheid van een jubileum van een loge.
Het Hoofdbestuur kent subsidies toe voor bijzondere evenementen die de public relations van de Orde ten goede komen. Zulks evenwel alleen op basis van een vooraf ingediend plan met begroting.
g. Stichting Maçonniek Studiefonds.
De voorzitter, Br\ dr.ir.P. Richardus heeft in verband met zijn leeftijd zijn plaats beschikbaar gesteld. Na het Grootoosten 2000 werd zijn plaats ingenomen door drs. N.J. Krever, tot voorheen vice-voorzitter. Br\ M.C. Leunk werd vice-voorzitter. In de door het vertrek van Br\ Richardus beschikbaar gekomen bestuursplaats werd tijdens het Grootoosten benoemd voor een periode van vijf jaar Br\ dr.J.C. Sanders, tot dan de vertegenwoordiger van het
Hoofdbestuur der Orde in de Stichting. In zijn plaats benoemde het Hoofdbestuur der Orde Br\ drs. K.Sissingh. Br\ R.H.A.Zemmaer werd voor een periode van vijf jaar herbenoemd.
De samenstelling van het College van Regenten per 31 december 2000 die is vermeld in het Bulletin 2000.
Het Bestuur kwam in het verslagjaar tweemaal in vergadering bijeen. Daarnaast waren er veelvuldig tussentijdse contacten over diverse zaken, met name over de nieuwe Statuten van de Stichting.
Een delegatie van de Stichting heeft met een delegatie van het Hoofdbestuur der Orde gesproken over medefinanciering van de nieuwe leerstoel aan de Leidse Universiteit.
Op 23 mei 2000 zijn ten overstaan van notaris Br\ Mr Jan Welle Donker te Utrecht de nieuwe Statuten van de Stichting verleden. Naast een volledige aanpassing van de 'ouderwetse' statuten is de wijziging waar het in wezen om ging, de uitbreiding van de doelgroep. Naast het steun verlenen aan kinderen van Vrijmetselaren, is het College van Bestuur nu bevoegd om dit doel uit te breiden in die zin, dat:
a de doelgroep kan worden uitgebreid tot Vrijmetselaren en hun naasten voor het volgen van een opleiding, en
b steun kan worden verleend aan de bevordering van studie omtrent het ontstaan en de ontwikkeling van de Vrijmetselarij.
Door bet Sjaerdernaleen werden in het verslagjaar drie pensies (studiebeurzen) voor de "Staak Blomberg" verleend. Het recht op begeving van deze pensie berust bij het Bestuur van de "Stichting Maçonniek Studiefonds", die daartoe een bindend voorstel doet aan burgemeester en wethouders van de gemeente Franekeradeel, die de z.g. provisoren van de Stichting "Het Sjaerdemaleen" zijn.
Voor het studiejaar 1999-2000 genoten 24 beneficianten per 1 januari 2000 een studielening. Na 1 Januari 2000 werden geen nieuwe studieleningen voor het studiejaar 1999-2000 meer verstrekt, zodat het studiejaar 1999-2000 eveneens werd afgesloten met 24 beneficianten. Hiervan behoefden aan het eind van het studiejaar 11 beneficianten geen verdere studiesteun.
Eén van de beneficianten heeft - conform de nieuwe doeleinden - een schenking gekregen voor het mogelijk rnaken van het uitgeven van een handelseditie van zijn dissertatie over een maçonnieke Russische schrijver/uitgever.
Voor het studiejaar 2000-2001 werd de studiesteun voor 13 beneficianten verlengd. Voorts werd aan 7 nieuwe beneficianten een studielening verstrekt. Op één aanvraag werd afwijzend beschikt, omdat het geen kind, c.q. naaste, van de aanvrager betrof. Het verslagjaar werd daarmee afgesloten op 20 beneficianten, waarvoor in totaal voor het studiejaar 2000-2001 aan studieleningen een bedrag van ƒ 79.700,= is toegekend.
Het kapitaal van het Maçonniek Studiefonds (passiva verminderd met reserve) bedraagt ƒ 8.5 mln. De uitstaande studieleningen zijn ca. ƒ 1.5 mln. Het batig saldo over 2000 was ƒ 263.000.
h. Stichting Van Marenfonds
Aan de in bet Bulletin 2000 vermelde bestuursleden moet worden toegevoegd Br\ A.W.G. van der Hoogen (belast met speciale taken).
In het afgelopen jaar werd afscheid genomen van de Bbr\ P. van Veen, M.G. Heckman en F. Immink. Zij hebben vele jaren lang in het Dagelijks Bestuur veel werk verzet. Het Bestuur is hen dan ook zeer erkentelijk voor hun inzet en betrokkenheid. Als regiovoorzitter volgde Br\ Reuter de aftredende Br\ Lucas op. Ook hem is het Van Marenfonds veel dank verschuldigd.
Statutair kan het Van Marenfonds alleen Broeders en hun verwanten in de eerste graad financieel bijstaan. Hiervan wordt ook niet afgeweken.
Er bestaat echter een personele unie tussen het VMF en het Jacob Meijers’fonds, het Dubbeltjesfonds, het Van Tongerenfonds en het fonds De Drie Lichten. Laatstgenoemde vier stichtingen hebben geen eigen bestuur, maar worden geadministreerd en beheerd door het VMF.
Met name het fonds De Drie Lichten heeft met toestemming van het Hoofdbestuur, ruimere uitkeringsmogelijkheden gekregen dan alleen steun aan in Indonesië voor de soevereiniteitsoverdracht woonachtig geweest zijnde leden van onze Orde en hun verwanten.
Uit dit fonds kan steun worden gegeven aan bijvoorbeeld andere Grootmachten of aan maçonnieke instellingen als de Vrienden van Verzamelingen der Orde.
Het VMF doet voornoemde giften uitsluiten via het fonds De Drie Lichten.
Het is dus bepaald niet zo dat het VMF afwijkt van haar statuten en haar door alle Broeders bijeengebrachte gelden oneigenlijk zou besteden.
Een aantal Broeders heeft hierover vragen gesteld, vandaar deze uitvoerige toelichting.
In de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigt Br\ J. Engelberts de "De Veer Stichting", waarmede uitstekend wordt samengewerkt.
Met het Bestuur van het Maçonniek Studiefonds is afgesproken om de steunverlening beter op elkaar af te stemmen. Voor beide fondsen hebben vele Loges thans één en dezelfde functionaris, die zich met financiële en immateriële steunverlening bezig houdt. Overigens bestaat de indruk dat niet alle Broeders voldoende op de hoogte zijn van de mogelijkheden die beide fondsen kunnen bieden. Beide besturen streven ernaar hierin verbetering te brengen.
Het Van Marenfonds blijkt duidelijk in een behoefte te voorzien. Op jaarbasis wordt ruim 3 ton uitgekeerd. Dit kunnen giften, leningen of zomer- en winteruitkeringen zijn. Uit privacy-overwegingen worden namen van begunstigden uiteraard niet bekend gemaakt. Naast financiële hulp vanuit loges met een eigen liefdefonds of steunfonds kan via het Van Marenfonds ook daadwerkelijk steun aan broeders in nood en aan hun verwanten worden gegeven.
De jaarlijkse Kerstactie middels acceptgirokaarten levert een vrij stabiele bron van inkomsten op. Het VMF is voor de donaties van de Broeders zeer erkentelijk.
Overigens zou het Van Marenfonds, als ze alleen afhankelijk zou zijn van deze bijdragen, jaarlijks circa een kwart miljoen gulden minder kunnen uitkeren.
Mede dankzij de rente op gevormd vermogen en dankzij ontvangen legaten, erfenissen en extra donaties kan het VMF het uitkeringsbeleid nu en in de toekomst blijven voortzetten.
Mede op verzoek van het Hoofdbestuur van de Orde zijn de regiovoorzitters van het VMF regelmatig op bijeenkomsten van hun Regioconvent aanwezig.
Op Internet kunt u onder Home Page van de Orde een verwijzing vinden naar het Van Marenfonds.
Het 75 jarig bestaan van het Van Marenfonds was aanleiding om een extra uitkering aan begunstigden te doen. Een feestelijke, maar kostbare, viering leek het Bestuur met gepast.
Het Van Marenfonds heeft geen betaalde medewerkers in dienst. Alle werkzaamheden worden verricht door Broeders, die belangeloos en geheel vrijwillig vaak veel tijd en energie besteden aan hulpverlening voor hen die in kommer en nood verkeren. Een bijzonder woord van dank aan al deze Broeders, zonder welke het Van Marenfonds niet zou kunnen functioneren, is hier zeker op zijn plaats.
De gezamenhjke fondsen bebben een vermogen van ƒ ...
i. Stichting Maçonniek Bouwfonds
Het vermogen van het Bouwfonds is ca. ƒ 1,6 mln. en bestaat uit uitstaande leningen en banksaldi.
Het batig saldo over 2000 ad ƒ 49.000 is toegevoegd aan het Amortisatiefonds nieuwe stijl dat met de afdracht van de leden wordt gebruikt om aan leningnemers uit te keren.

Jaarrekening 2000

Bijlage 2 van de beschrijvingsbrief

I. Rekening van Baten en Lasten Gewone Dienst.

Bijdragen Loges

f 598.313

b. De totale inkomsten uit beleggingen bedragen f 207.852
ofwel 7,41%
Deze inkomsten zijn als volgt in de jaarrekening verantwoord:
doorbetaald aan Stg. Ritus en Tempelbouw f 22.000
geboekt onder inkomsten belegde opbrengst ordegebouw f 32.625
c. Inkomsten belegde opbrengst Ordegebouw f 348.888
d. De uitgaven voor Bestuur, Commissies en Grootoosten zijn gelijk aan de begroting en als volgt nader te specificeren:

-reiskosten hoofdbestuur f 25.058
-representatie en vergaderkosten f 15.536
-commissies f 2.762
-Grootoosten f 46.598
e. De overige kosten Grootsecretariaat zijn als volgt nader te specificeren:

-porti- en telegramkosten f 22.755
-telefoon f 9.088
-fotokopieerapparaat f 10.465
-kantoorbenodigdheden f 11.656
-overige kosten f 11.045
f. In het bedrag ad f 48.173 voor diverse/onvoorzien is f 10.000 begrepen voor rente ten behoeve van het Noodfonds en f 35.000 voor rechtskundige bijstand.

II.  Exploitatie van het Algemeen Maçonniek Tijdschrift

nadelig/batig saldo
- 2.843

Toelichting:
Door een andere opzet van de redactie zijn in 2000 meer redactionele kosten gemaakt dan begroot, hiertegenover staat een verlaging van de drukkosten o.a. door electronische aanlevering van de kopij.
III. Verzamelingen

batig/nadelig saldo vorig boekjaar
- 41.529
- 41.259
31.172
bijdrage t.l.v. gewone dienst
Afdracht cf. Grootoosten 1993
130.140
130.000
131.175
bijdrage Stg. Vrienden (VVO)
193.321
218.000
104.877
totale ontvangsten
451.932
476.471
438.304

Salarissen en soc. Lasten
187.757
187.000
217.033
Pensioenlasten
43.764
27.000
salaris etc. tijdelijke kracht ivm restauratie
22.000
Investering tlv Orde inz. oude renovaties
35.510

8.066.519
8.130.122

Advies van de Financiële Commissie
De ondergetekenden, leden van de Financiële Commissie, hebben de door de Grootthesaurier overgelegde rekening van baten en lasten over het boekjaar 2000 van het Grootoosten der Nederlanden, sluitende met een voordelig saldo ad f 10,100 en de exploitatierekening over het Algemeen Maçonniek Tijdschrift over dat jaar, sluitende met een voordelig saldo ad ± f 289, alsmede de daarbij aansluitende balans per 31 december 2000, sluitende met een vermogen van f 7.219.997 nagezien en akkoord bevonden.
De afzonderlijk opgestelde staat van Giften, baten en lasten betreffende de Verzamelingen sluitende met een nadelig saldo ad f 70.704 werd eveneens akkoord bevonden.
Zij adviseren het Hoofdbestuur acquit en décharge te verlenen voor het in het boekjaar 2000 gevoerde financieel beheer.
O\ Den Haag, 14 maart 2001

-32.500
-13.000
-10.100

Toelichting bij de gewone dienst
Bijdragen loges.
Voorgesteld wordt de afdracht voor de gewone dienst te verhogen met het indexcijfer, hetgeen voor het jaar 2002 neerkomt op f 4,- (Euro 1.82)
Vergoeding medegebruik Gebouw
In de begroting 2002 is rekening gehouden met het niet meer huren door de 'Hoge Graden'.
Bijzondere baten
Aangezien de weerstandskas Oud Louisianen deze baten wil aanvullen, kunnen ondanks een lagere rentestand toch nog voldoende baten worden verkregen om tot een sluitende begroting te komen.
Lasten
De begroting 2002 is zo opgesteld om alle betrokkenen te stimuleren zo zuinig mogelijk met de te besteden gelden om te gaan.
Het aantal personeelsleden in vaste dienst bedraagt zes, wat overeenkomst met vier full-time arbeidsplaatsen.

II. Begroting Algemeen Maçonniek Tijdschrift

125.000
130.000
130.140
bijdrage Stg. Vrienden (VVO)
49.916

- 56.000
-29.175

Toelichting bij de verzamelingen
Dankzij de bijdrage van de Stichting Vrienden ad f 193.321 is het mogelijk alle projecten en de nodige renovatie aan te pakken.
Doordat alle subsidies specifiek zijn is het tekort per eind 2001 ruim f 125.000.
Dit tekort is grotendeels structureel. Teneinde dit tekort weg te werken wordt aan het Grootoosten 2001 voorgesteld de afdracht voor het CMC te bepalen op f 30,- per lid.
IV. Afdracht

EURO   2002

Ordekas
Amortisatiefonds