De Dagvaarding

DE BRAUW BLACKSTONE WESTBROEK                          \\NLASD01\Advocatuur\368\20161174\p002-1029.doc

DAGVAARDING IN KORT GEDING

Heden, de vijfde juni tweeduizend,
ten verzoeke van

1. de vereniging ORDE VAN VRIJMETSELAREN ONDER HET GROOTOOSTEN DER NEDERLANDEN,
  2. de stichting MAÇONNIEKE STICHTING RITUS EN TEMPELBOUW,
  3. de vereniging ORDE VAN VRIJMETSELAREN ONDER HET HOOFDKAPITTEL DER HOGE GRADEN IN NEDERLAND,
  4. de vereniging AFDELING VAN DE MEESTERGRAAD,
  5. de vereniging ORDE VAN VRIJMETSELAREN WERKEND ONDER DE OPPERRAAD VAN DE 33E LAATSTE GRAAD VAN DE ALOUDE EN AANGENOMEN SCHOTSE RITUS VOOR HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN,
  6. de vereniging ORDE VAN VRIJMETSELAREN VAN HET HEILIG KONINKRIJK GEWELF ONDER HET GROOTKAPITTEL DER NEDERLANDEN,
    alle gevestigd en kantoorhoudende te ‘s-Gravenhage,
  7. BEN VAN TONGEREN, wonende te (2142 EK) Cruquius, aan de Oude Kruisweg 186,

alle te dezer zake woonplaats kiezende te Amsterdam aan het Burgerweeshuispad 301, ten kantore van de naamloze vennootschap De Brauw Blackstone Westbroek N.V., van wie Mrs. J.C.H. van Manen en E.M. van Gelderen deze zaak behandelen, alsmede te (2596 AL) ‘s-Gravenhage aan de Zuid-Hollandlaan 7, ten kantore van de procureur Mr W. Taekema, die ten deze door rekwiranten tot procureur wordt gesteld om in na te melden procedure als zodanig voor hen op te treden;

heb ik, Frans Kruythof, deurwaarder bij de Arrondissementsrechtbank te Utrecht, wonende te Utrecht en kantoorhoudende aldaar aan de Julianalaan 4;

krachtens mondeling door de President van de Arrondissementsrechtbank te ‘s-Gravenhage verstrekte last

GEDAGVAARD:

OM:

Op dinsdag, de zevenentwintigste juni 2000, des voormiddags te 09:30 uur, in persoon of vertegenwoordigd door een procureur, te verschijnen ter terechtzitting van de E.A. Heer President van de Arrondissementsrechtbank te ‘s-Gravenhage, rechtsprekend in kort geding, welke terechtzitting alsdan zal worden gehouden in het Paleis van Justitie aan de Prins Clauslaan 60 te ‘s-Gravenhage, waarbij gedaagde er op wordt gewezen, dat, bij verschijning, een vast recht zal worden geheven ad NLG 400,- en dat aan min- of onvermogenden terzake vermindering kan worden verleend;

TENEINDE:

te horen eis doen en concluderen:

1. Eisers sub 1 tot en met 6 (hierna gezamenlijk ook - "de Orde van Vrijmetselaren" of "de Orde") is een groep van verenigingen en stichtingen, die ressorteren onder eiseres sub 1, de Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden. De Orde van Vrijmetselaren kent een groot aantal leden in binnen- en buitenland. Zij heeft als doel een "ideeëI en praktisch streven naar een gezamenlijke en persoonlijke bezinning op de levenshouding". Eiser sub 7 is de erfgenaam van het inmiddels overleden lid H. van Tongeren van het (hoofd)bestuur van de Orde.

2. De Orde van Vrijmetselaren en de daaronder ressorterende loges stellen ten behoeve van intern gebruik ledenlijsten op. Deze ledenlijsten vormen één of meer persoonsregistraties in de zin van de Wet Persoonsregistraties - en overigens ook een "verwerking van persoonsgegevens" in de zin van de binnenkort inwerkingtredende Wet Bescherming Persoonsgegevens. De Orde van Vrijmetselaren is de houder van deze persoonsregistratie. Het betreft hier vertrouwelijke en in bepaalde gevallen zeer gevoelige persoonsgegevens.

3. Voorts zijn de - omvangrijke - ledenlijsten aan te merken als databank in de zin van de Databankenwet. De Orde van Vrijmetselaren is houdster en databankrechthebbende van de ledenlijsten.

4. De leden van de Orde kunnen zich persoonlijk ontwikkelen en zo van tijd tot tijd een "voortgezette inwijding" tot een hogere graad verkrijgen. De ceremonie ("het ritueel) die gepaard gaat met een dergelijke inwijding wordt schriftelijk vastgelegd in een "rituaal". De Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden kent bijvoorbeeld de ritualen voor de Graad van Leerling, Gezel en Meester. De ritualen zijn vertrouwelijke stukken die alleen voor leden van de Orde bestemd zijn.

5. De ritualen zijn opgesteld door de leden van de (hoofd)besturen van eisers sub1 tot en met 6. Deze bezitten de auteursrechten op de ritualen.

6. De Orde van Vrijmetselaren heeft moeten constateren dat gedaagden via hun website www.stelling.nl (onder meer) de volledige teksten van een groot aantal ritualen van vrijmetselaars publiceren, waaronder die van eisers, alsmede interne stukken van eisers. Gedaagden kondigen aldaar voorts aan dat zij voornemens zijn meer ritualen te publiceren.

7. Door aldus te handelen maken gedaagden inbreuk op de auteursrechten van (de leden van) het hoofdbestuur van de onderscheiden eisers ten aanzien van de ritualen.

8. Voorts handelen gedaagden onrechtmatig door de enkel voor intern gebruik bestemde ritualen en overige vertrouwelijke, interne stukken van de Orde te publiceren. Gedaagden hebben hierbij geen enkel te respecteren belang.

9. Gedaagden zijn voorts van plan om - zonder toestemming van de Orde -ledenlijsten van de Orde op de website te plaatsen. Aldus dreigen gedaagden inbreuk te maken op de databankrechten van de Orde en op haar rechten uit hoofde van de Wet Persoonsregistraties - en de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Deze publicatie is ook overigens onrechtmatig, nu het immers vertrouwelijke persoonsgegevens van de Orde betreft. Bovendien betreft het hier in een aantal gevallen, zoals gezegd, zeer gevoelige persoonsgegevens.

10. Op eerdere verzoeken van de Orde van Vrijmetselaren de inbreukmakende handelingen en het overig onrechtmatig handelen te staken, hebben gedaagden afwijzend gereageerd.

11. Eisers zijn mitsdien gerechtigd de volgende vorderingen tegen gedaagden in te stellen. Zij hebben bovendien belang bij een onmiddellijke voorziening bij voorraad. De president te ‘s-Gravenhage is bevoegd, nu de inbreukmakende en onrechtmatige handelingen mede in het arrondissement ‘s-Gravenhage plaatsvinden.
MITSDIEN:

Het de E.A. Heer/Vrouwe President voornoemd behage, voorzover rechtens mogelijk, bij vonnis, uitvoerbaar bij voorraad:

1. gedaagden te gelasten met onmiddellijke ingang elke inbreuk op de bedoelde auteursrechten van eisers en genoemd onrechtmatig handelen, rechtstreeks, dan wel door middel van een op enigerlei wijze met (één van) hen verbonden (rechts) persoon, te (doen) staken en gestaakt te (doen) houden, in het bijzonder het publiceren, althans openbaar maken van ritualen en andere interne stukken van eisers, via de website www.stelling.nl of via enige andere website dan wel op enige andere wijze, alsmede elke andere publicatie waarmee inbreuk wordt gemaakt op de (auteurs)rechten van eisers, zulks op straffe van een dwangsom van NLG 10.000,- per dag (een gedeelte van een dag voor een gehele gerekend), dat zij en/of enige met hen verbonden (rechts)persoon met de nakoming van dit gebod - al dan niet gedeeltelijk - in gebreke blijven;

2. gedaagden te verbieden persoonsgegevens van eisers of hun leden te publiceren, althans openbaar te maken, rechtstreeks, dan wel door middel van een op enigerlei wijze met (één van) hen verbonden (rechts)persoon, in het bijzonder het openbaar maken van de ledenlijsten van eisers, alsmede elke andere publicatie waarmee inbreuk wordt gemaakt op de (databank)rechten van eisers, zulks op straffe van een dwangsom van NLG 10.000,- per dag (een gedeelte van een dag voor een gehele gerekend), dat zij en/of enige met hen verbonden (rechts)persoon met de nakoming van dit gebod - al dan niet gedeeltelijk - in gebreke blijven;

3. gedaagden hoofdelijk te veroordelen, bij wijze van voorschot op de vergoeding van de schade die eisers hebben geleden en lijden als gevolg van de auteursrechtinbreuk en het onrechtmatig handelen van gedaagden, aan eiseres een bedrag te betalen van NLG 50.000,- (vijftigduizend gulden) dan wel een ander door de president in goede justitie te bepalen bedrag;

4. gedaagden te veroordelen in de kosten van dit geding.

De kosten dezes zijn voor mij deurwaarder, NLG

Deurwaarder

LINKLATERS
& ALLIANCE

terug naar vorige scherm     wilt u reageren?