Antwoord van Onderzoeksgroep Squin de Florian

Deze brief is een antwoord op een brief van de Orde van Vrijmetselaren

Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden
t.a.v. Hoofdbestuur
2502 AM Den Haag

Utrecht - 25 april 2000
Uw kenmerk: -

Geachte leden van het Hoofdbestuur,

Naar aanleiding van de brief van 20 april jongstleden, van de heer Andrioli, op briefpapier van de Orde, delen wij u het volgende mede.
Bij brieven van 30 maart en 13 april vroegen wij u om, indien u meende (auteurs-)rechthebbende te zijn van enige teksten die staan gepubliceerd op onze website, dit aan te tonen.
U heeft dit nagelaten; in bovengenoemde brief is door de heer Andrioli alleen aangegeven dat de auteursrechthebbende van de teksten die wij u bij brief van 13 april hebben toegezonden de Maçonnieke Stichting Ritus en Tempelbouw zou zijn. Deze stelling wordt niet onderbouwd en is aantoonbaar onjuist.
Gelet op het feit dat u niet kunt aantonen, of in ieder geval niet wilt aantonen, enige rechten op enige teksten op onze site te kunnen doen gelden, ondanks het feit dat u daartoe ruimschoots in de gelegenheid bent gesteld, hebben wij besloten de reeds gepubliceerde teksten onveranderd op onze site te laten staan en de teksten waarvan we de publicatie bij brief van 13 april aankondigden op onze site te plaatsen.
Ons aanbod dat, alvorens te overwegen deze teksten te verwijderen dan wel aan te passen wij, middels bewijsstukken overtuigd willen worden van het feit dat het Grootoosten dan wel andere orden daadwerkelijk auteursrechthebbend zijn, blijft open.
De claim van de heer Andrioli, dat wij overigens onrechtmatig jegens u handelen kunnen wij niet volgen. Andrioli stelt dat met publicatie van rituaalteksten wij u in belangrijke mate hinderen in uw doelstellingen.
Deze doelstellingen worden gemakshalve in de correspondentie niet genoemd. Uit uw statuten blijken deze te zijn: "de grondslagen te leggen voor de beoefening van de Vrijmetselarij in de traditie, waarin zij die sedert haar oprichting in 1756 heeft beoefend."
Met de publicatie van de ritualen, waarvan een aantal onder meer, maar zeker niet uitsluitend door uw Orde gebruikt worden schaden wij op geen enkele wijze uw doelstellingen. U toont dit ook niet aan. Daarnaast staat op onze site een groot aantal ritualen dat niet door uw Orde gebruikt wordt. Met publicatie van deze teksten worden vanzelfsprekend evenmin uw doelstellingen gehinderd.
Uw bewering dat met onze site geen enkel redelijk belang is gediend laten wij geheel voor uw rekening. Deze bewering komt op ons bijzonder aanmatigend over. Uit de gestage stroom bezoekenden blijkt het tegendeel. Uit uw eigen publicaties blijkt voorts dat de, in Vrijmetselaarsterminologie, 'verradersgeschriften' uit het verleden, ook door Vrijmetselaars als bijzonder waardevol historisch bronnenmateriaal wordt beschouwd.

Ook onze vragen over welke bepalingen in de wetgeving inzake persoonsregistraties geschonden zou worden met eventuele publicatie van ledenlijsten wordt niet beantwoordt. Wel komt de heer Andrioli met een nieuw argument, namelijk dat de persoonlijke belangen van een groot aantal leden geschaad zou worden. Jammer genoeg wordt ook deze stelling weer niet onderbouwd, zodat wij daar niets mee kunnen. Wij verzoeken u dringend om meer duidelijkheid hierin te verschaffen en alsnog aan te geven welke wettelijke bepalingen in de ogen van de Orde of in de ogen van de heer Andrioli geschonden zouden worden met eventuele publicatie van ledenlijsten, die door de Orde en door de diverse loges jaarlijks worden uitgegeven.

Uiteraard zijn wij bereid over deze kwesties verder met u te discussiëren. Wij verzoeken u daarbij dan wel het volgende:
Als de brieven alleen door de heer Andrioli ondertekend worden, zouden wij graag een machtiging van het bestuur willen ontvangen, waaruit blijkt dat de heer Andrioli namens de Orde optreedt. De heer Andrioli blijkt in zijn eentje namelijk niet De Orde te mogen vertegenwoordigen. Ook is het dan correct dat de brieven namens het (hoofd)bestuur van de Orde worden geschreven. Mocht dit niet gebeuren, dan kunnen wij niet anders dan concluderen dat eventuele correspondentie van hem persoonlijk komt en slechts op persoonlijke titel is geschreven. Die correspondentie zullen wij vanaf heden als zodanig behandelen en afhandelen.
Mocht in toekomstige correspondentie verwezen worden naar (belangen en/of rechten van) andere maçonnieke organisaties, dan is het prettig om te weten om welke organisaties bedoeld worden. Aangezien de Orde telkenmale aangeeft van de waas van geheimzinnigheid die rond haar hangt af te willen, is de geheimzinnigheid die hier betracht wordt misplaatst.
Mocht u in toekomstige correspondentie namens andere maçonnieke organisaties of overige derden optreden, dan verzoeken wij om ter ondersteuning van die vertegenwoordiging, een daartoe strekkende machtiging bij te voegen.

Indien u dit nalaat, heeft verdere correspondentie helaas geen zin.

Een afschrift van deze brief sturen wij naar Stichting De Stelling te 's-Hertogenbosch en de heer Andrioli, Laan van Oostenburg 6, 2271 AP Voorburg. Uiteraard publiceren wij deze brief ook, zoals alle soortgelijke correspondentie op onze site.

Hoogachtend,

Namens Onderzoeksgroep Squin de Florian,